ازدواج موقت کسب و کار ماست
*البته ما يکسرى موارد يائسه نيز داريم که به کسانى که نياز شديد دارند ولى به لحاظ مالى در وضعيت مناسبى نيستند (مانند محصلين)، معرفى مي‌کنيم...


 

*او وضعيت ماه‌هاى اخير را خيلى بهتر از اوايل ميداند ... بعضا حتى روزى دو، سه بار هم صيغه عقد را جارى کرده است
*من حتى در هفته‌نامه پرت سخن هم پنج، شش بارى آگهى چاپ کرده‌ام



روشنگری:بسياری از مسايلی را که در رابطه باتن فروشی و تجارت با بدن زن خوانده و شنيده ايم، در مصاحبه های زير که که رابطه با صيغه در روزنامه هم ميهن چاپ شده ميتوانيم پيدا کنيم،از جمله اينکه فقر، داشتن فرزند، يائسگی و سن بالا از عواملی هستند که از مرغوبيت کالا می کاهند، اينکه مردان فشارهای جنسی برخود را به کمک تجارت جنسی برطرف می کنند درحاليکه اغلب زنان به اجبار به آن تن در داده اند، يا اينکه باکاهش امکان ازدواج و سرکوب جنسي، مراجعه برای خريد سکس افزايش پيدا ميکند. اما نکات ديگری هم در مصاحبه ها هست که ويژه جمهوری اسلامی است. از جمله اينکه بهترين شرايط احراز صلاحيت برای يک شغل , شريف" کهن اينهاست: داشتن سوابق معلمی در دانشگاه و حوزه، امام جماعت مسجدبودن و پوشيدن لباس پيامبر هنگام ,انجام وظيفه بنگاهی,.
برای ,جبران" تبعيض و تحقير و ستمی که در تجارت جنسی نسبت به زن روا ميشود و در مصاحبه ها به روشنی خود را به نمايش گذاشته است، در متن به يک معامله معکوس هم بر می خوريم: امضای قرار داد عقد يک زن 91 ساله و يک مرد 32 ساله!

مصاحبه ها در نوع خود کم نظير و حاوی مطالب تکان دهنده ای است در زير آمده است.

هم ميهن
سجاد تقوايى: آنچه در ذيل مي‌آيد، مصاحبه با دودسته از افرادى است که به امر ازدواج موقت اشتغال دارند و غيره


يک سال؛ 70 مورد ازدواج موقت، 170 مورد دائم
محمود حيدري‌آقايي، جدا از اينکه 18 ماهى است سردفتر ازدواج و طلاق است، فوق ليسانس تاريخ اسلام دارد و اکنون نيز در دانشگاه‌هاى مختلف تدريس مي‌کند و در ضمن مشاور حقوقى نيز است:

تاکنون چند مورد ازدواج دائم و موقت داشتيد؟
70 مورد ازدواج موقت و 170 مورد ازدواج دائم، البته اين نکته را در نظر داشته باشيد که اين جداى از مراجعينى است که به ديگر جاها معرفي‌شان مي‌کنم يا تماس تلفنى دارند و من نيز پشت تلفن جوابى به آنها نمي‌دهم، در ضمن من به شدت پرهيز دارم از اينکه دفترم به عنوان پايگاهى براى اين کار شناخته شود.

مراجعه حضورى هم مي‌شود؟ اينکه کسى بيايد و سفارش کند؟
بله! همين الان از آقايان سه، چهار مورد و از خانم‌ها چهار، پنج مورد به اين شكل داريم. اينها آمده‌اند و سفارش کرده‌اند که اگر فرد مناسبى پيدا شد، مطلعشان کنم.

مدارکى که از طرفين مي‌خواهيد، چيست؟
شناسنامه طرفين، سند خانم دال بر بي‌شوهر بودن و نگاه داشتن عده (طلاق‌نامه يا گواهى فوت شوهر) و عکس طرفين. ما يکسرى کپى از اينها مي‌گيريم و به همراه عکسشان به عنوان سابقه پيش خود نگه مي‌داريم.

روال کار چگونه است؟
در مورد افراد مختلف تفاوت مي‌کند، بعضى مثل من به‌شدت سخت‌گيرى کرده و تمامى مدارک را زيرورو مي‌کنند و کار را هم به نحو احسنت انجام مي‌دهند، اما بعضى حتى اگر در شناسنامه مرد نام خانمى هم باشد، کار را انجام مي‌دهند.

به هر ترتيب، ما براى اين‌گونه ازدواج دو نوع سند داريم (که البته هر دو نوع سند عادى به حساب مي‌آيد)، يکى به شکل يک برگه کاغذ منقوش و شکيل و ديگرى به شکل دفترچه‌اى.

چرا اينقدر کار را محکم مي‌گيريد؟
شما بهتر مي‌دانيد که کسانى که ازدواج دائم كرده‌اند، معمولا در شرايط ضمن عقد خود، متعهد شده‌اند که براى ازدواج دوم از همسر اول اجازه بگيرند و بنابراين گرچه شوراى نگهبان در اين خصوص موارد، مسووليتى را بر عهده عاقد نمي‌داند، اما اداره ثبت بنا به قوانين خودش با چنين دفاترى برخورد مي‌کند. اينکه ما کار را با ظاهر شکيل و مرتب تحويل افراد مي‌دهيم نيز علل خاص خودش را دارد.

مثلا هتل‌ها و مهمانسراها معمولا بدون پرس‌وجو به افرادى که از اين قبيل دفترچه‌ها در دست دارند، اتاق مي‌دهند ولى به موارد معمولي‌تر و ساده‌تر گير داده و آنها را به اماکن مي‌فرستند تا از آنجا نامه بگيرند، گرچه اماکن هم معمولا با ايشان همکارى کرده و به محض ديدن صيغه‌نامه يا حتى بدون آن با اقرار طرفين و امتحان گرفتن از آنها، نامه مي‌دهد و مساعدت مي‌کند.

دفاتر ديگر هم مبادرت به انجام چنين کارى مي‌کنند؟
بله! معمولا مواردى از اين دست را دفاتر رد نمي‌کنند.

جز دفاتر رسمي؟
آنجا که ديگر به وفور موارد بسيارى وجود دارد. معتمدينى وجود دارند و پايگاهى مردمى همچون مساجد و ... نيز در اختيار دارند و از اين طريق خودشان اقدام به اين کار مي‌کنند و معمولا هم چندان توجهى به رعايت قوانين ندارند.

بالاترين مدت صيغه‌اى که داشتيد، چند سال بود؟
40 سال هم داشتيم.

و بالاترين سن؟
يک خانم 91 ساله را به عقد يک مرد 32 ساله درآوردم.

موارد غيرقانونى بسيارى در حين اين کار انجام مي‌گيرد؟
از سوى ما که نه! فعاليت ما کاملا قانونى است. اما آنهايى که به صورت آزاد اين کارها را انجام مي‌دهند، بعضا تخلفاتى را هم انجام مي‌دهند. حيطه کار اين قبيل افراد هم بسيار گسترده‌تر از ماست، الان من افرادى را مي‌شناسم که کارت چاپ کرده و حتى براى خود تبليغات هم کرده‌اند.

هفته‌اى چهار، پنج مورد ازدواج موقت داريم
حجت‌الاسلام والمسلمين حميد پورپاک، سه سال است که در دفتر خود، اقدام به معرفى افراد به هم و در صورت تمايل طرفين، خواندن صيغه ميان آنها مي‌کند. او وضعيت ماه‌هاى اخير را خيلى بهتر از اوايل مي‌داند، به‌گونه‌اى که اگر در ابتدا به اين کار به عنوان فعاليتى در حاشيه که روزى يکي، دو ساعت وقت مي‌گيرد، نگاه مي‌کرده، اين روزها اين امر تبديل به اشتغال اول وى شده و بعضا حتى روزى دو، سه بار هم صيغه عقد را جارى کرده است.

حميد پورپاک علاوه بر اينکه سطح چهار حوزه دارد، مدرک فوق ليسانس الهيات خود را از موسسه پژوهشى امام خمينى دريافت کرده و اکنون نيز 17 سال است که در حوزه تدريس مي‌کند، گرچه تنها 7 سال از سابقه تدريسش در دانشگاه‌هاى گوناگون مي‌گذرد.

روال کار شما چگونه است؟
کار از آنجا شروع مي‌شود که مثلا خانمى مي‌آيد و به‌خاطر فرزندان بسيار يا شرايط خاص زندگي‌اش، امکان ازدواج دائم را ندارد، در مقابل آقايانى هم مي‌آيند که با توجه به شرايط زندگي، به‌رغم نيازشان نمي‌توانند ازدواج دائم کنند، ما از اينها مدارکشان را مي‌گيريم و سپس مصاحبه‌اى با ايشان مي‌کنيم و اطلاعات مورد نياز از جمله سطح تحصيلات و شرايط زندگى و شرايط مورد دلخواهشان و قد و وزن و شرايط سکونت و ... را در فرمى مي‌نويسيم و بعد منتظر مي‌مانيم که مورد دلخواهى پيدا شود و کار را به انجام برسانيم، گرچه معمولا به علت تقاضاى بالاى آقايان، براى خانم‌ها در همان روز اول مورد مناسب پيدا مي‌شود.

در واقع شما دفترى حاوى اطلاعات مراجعين داريد؟
بله!

موارد شما چگونه از کارى که مي‌کنيد مطلع مي‌شوند و به سراغ‌تان مي‌آيند؟
بالاخره من هم در دانشگاه تدريس دارم و هم در حوزه و هم امام جماعت يکى از مساجد هستم و هم اينکه لباس پيامبر را پوشيده‌ام. همه اينها به اضافه تبليغات دهان به دهان افرادى که مراجعه کرده و رضايت داشته‌اند، موجبات مراجعه افراد را فراهم مي‌سازد. من حتى در هفته‌نامه پرت سخن هم پنج، شش بارى آگهى چاپ کرده‌ام.

در اين سه سال، چند مورد عقد موقت داشتيد؟
78 مورد که البته در اين اواخر اقبال مردم بيشتر شده به گونه‌اى که هفته‌اى چهار، پنج مورد مراجعه داريم که به نتيجه رسيده است.

همين کار را در خصوص ازدواج دائم هم انجام مي‌دهيد؟
بله! 20 مورد هم ازدواج دائم بوده که پس از معرفى طرفين به هم و اعلام رضايت ايشان، آنها را به دفاتر ازدواج ارجاع داده‌ام.

مراجعه آقايان چند برابر خانم‌هاست؟
تقريبا سه برابر.

تا کنون نشده که مواردى مراجعه کنند که قصد سوءاستفاده داشته باشند؟
نه! چون موارد را اکثرا به ما معرفى مي‌کنند و بعد هم ما در مصاحبه‌اى که با آنها داريم، معمولا مي‌توانيم بفهميم که چگونه آدم‌هايى هستند.

برخورد اطرافيان و آشنايان چگونه است؟
مرتب من را تشويق مي‌کنند و حتى مواردى را به من معرفى مي‌کنند.

کار شما منحصر به همين است؟
بله! البته ما يکسرى موارد يائسه نيز داريم که به کسانى که نياز شديد دارند ولى به لحاظ مالى در وضعيت مناسبى نيستند (مانند محصلين)، معرفى مي‌کنيم؛ خانم‌هايى در حدود 50 سال.


   18:56

نظر شما
نام:  
ای-میل:  
06:19
حالا که دولت نمي تواند کار موثري براي اشتغال و مسکن جوانها بکند بيايد يک فکري براي سربازي که حداقل 2سال ازدواجها را به تاخير انداخته بکنه. با حذف 2سال سربازي، حداقل 2سال ازدواج جوانها جلو مي افته.

نام:  
ای-میل:   داریوش
01:39
دوستان عزیزی که نظر گذاشته اند:جامعه مخلوطی از آدمهای متفاوت است.رفتار و آرزوهای جنسی افراد هم فرق میکند.آزادی انتخاب روابط جنسی حق تک تک آدمها در جامعه است.امامشکل کار ما در ایران با کسانی است که زور دست آنهاست اما مثل بنده و جنابعالی فکر نمی کنند.پس ما مجبوریم در یک شرایط واقعی فکر کنیم نه آرزوهایی که مجازی باشد.ببینید ،اگر یکی همین الان برود و به یک آقا بگوید من با دختر شما دوستم ،روابط جنسی هم داریم ،قصد ازدواج هم نداریم،حتی در خانواده های بالاتر جامعه هم که باشد ،حتمآاگر سرو کارش به قبرستان نیفتد ،به بیمارستان خواهد افتاد.من ازدواج موقت یا با هر اسم دیگری را برای آنروزی می گویم که فرهنگ جامعه ما اینقدر تغییر بکند که رابطه یک آقا و یک خانم را بدون الزام به ازدواج دایم و رسمی بپذیرد.وگرنه در حال حاضر همین ازدواج موقت نیز برای دختر و پسر های مجرد امری دور از ذهن می نماید.همانطور که 15سال پیشتراگر با یکی عقد بودی فقط با حضور زینب زیادی حق داشتی با نامزد شرعی و قانونی ات آنهم در مدت محدودی صحبت کنی اما الانه اکثر خانواده ها این رفتار را تغییر داده اندو قبل از عروسی جوانهاباهم حتی مسافرت راه دور میروند!

نام:   بی نام
ای-میل:  
00:19
آقای داریوش در صورتیکه مجرد باشید حاضر هستید ازدواج کنید با دختری که در قبل از آشنایی با شما صیغه مرد دیگری بوده است؟ به خوبی می دانید در ایران، زنهای طلاق گرفته مشکل ازدواج مجدد را دارند چه رسد به خانمهایی که تن به صیغه شدن داده اند! آیا فراموش کرده یا به روی خود نمی آورید که مردها به زنان صلاق گرفته با چه دیدی نگاه می کنند. به عنوان یک هموطن می گویم رفع نیاز جنسی و عطش جوانی و میل به خواستن جنس مخالف جزء زندگی شخصی افراد است و دولت حق دخالت در امور و رفتارهای شخصی را ندارد. حکومت اسلامی چنانچه راست می گوید مشکلات اقتصادی و مشکل بیکاری جوانان را حل بکند نه اینکه قوانین بگذارند برای زندگی شهروندان. مگر مردم برده هستند که زندگی و روابط خصوصیشان توسط عناصر حکومتی تعیین بشود؟

نام:   ناصر ازالمان
ای-میل:  
22:42
این اقایان اگر راست میگویند صیغه خوب است اول دختر و یا خواهر خود را صیغه دوستانشان کنند

نام:  
ای-میل:  
13:39
من که نشستم ببینم اخرش چی میشه! اگه راست میگن چرا مردم رو از این فقر و بدبختی درنمیارن که ازدواج دائم ممکن بشه

نام:   مینا
ای-میل:  
15:03
میبایست این امر درجامعه ترویج وجاری شود چراکه حلال است.

نام:  
ای-میل:  
14:35
آقا داريوش حرفهايت درسته اما اصل قضيه نفس زشت دخالت آخوند و ملا و سردفتردار و صيغه خوان اين رزالتگري هاست. وگرنه انسان براي رفع احتياجات طبيعي ميتواند هرجور كه ميخواهد بدون اينكه بديگري زيان برساند عمل كند. اين دخالت غير طبيعي آخوندي در اينجا مورد سرزنش است درست مثل اينستكه بگويند چنانچه تنگت گرفت براي رفع احتياج بايد بري و از يك آخوند يا ملا صيغه ريدن بگيري؟!

نام:  
ای-میل:  
02:59
سلام دوستان
عزیزان من چرا تا این حد مسایل جنسی را پراهمیت می کنید مگه ما وکیل وصی مردم هستیم عزیزان هر کسی برای خودش فهم و شعور دارد و برای خودش تصمیم می گیرد شما دوست ندارید نکنید < در صورت سوال خواهر و مادر و دختر من هم اختیار خودشان را دارند

نام:   داریوش
ای-میل:  
23:13
دوستانی که اینقدر به ازدواج موقت می تازند،ما هم در جامعه هستیم و میدانیم چه میگذرد.اگر با جمهوری اسلامی مشکل دارید،لازم نیست چشمتان را روی حقایق ببندید.من به دلایل زیر میگویم باید ازدواج موقت گسترش بیابد.
1-ازدواج موقت در جامعه ای که اسلامی است تنها راه گسترش ارتباط جنسی و اطفای نیاز به آن است.
2-در چنین جامعه ای تنها با شکلی از ازدواج است که نگاه سنگین و جنسی و تحقیر آمیز مردم از مرد و زنی که با هم ارتباط و مراوده دارند برداشته میشود. همانگونه که در غرب با روشی دیگر این نگاه سرزنش آمیز از بین رفته است.
3-تعداد پسران و دختران مجرد در ایران فوق العاده زیاد است و این فعلآ تنها راهی است که آنها میتوانند از فشار روحی مجرد بودن و سرکوب جنسی آزاد شوند.
4-تبلیغ ازدواج موقت شاید در ابتدا روشی ارتجاعی بنظر برسد اما در انتها منجر به فرار جوانان از اینهمه قید و بند های احمقانه رسوم اجتماعی خواهد شد که در ازدواج دایم جوانان را دوره میکنند
در پایان به مخالفین باید گفت خدا وکیلی چند درصد از شما میتواند ادعا کندحد اقل در زمانی از سالهای جوانی، از این زنهای مثلآ خیابانی اگر به پستش می خوردخیلی بدش می آمد.

نام:   روشنگر
ای-میل:   صیغه یعنی فحشای اسلامی...و صیغه خوان یعنی دلال محبت..حال خود دانید
09:44
وقتی در کتابهای معتبر می آید که تعداد همسران محمد وآل محمد را با ارقام نجومی(از جهت بعد انسانی)فاش میسازند عدهای متعصب عقبمانده فریاد سر میدهند که: آن ازدواجها مصلحتی بوده وبرای جلوگیری از فحشا انجام میگرفته و ایشان در بسیاری موارد هم با زنها نمی خوابیدند.باید گفت در تمام حجاز جز اهل بیت محمد مردی نبوده که پسامبر و اولاد ذکورش چنین فداکاری لذتبخشی را بفرمایند؟ یا دیگر مردان عرب بیل بکمرشان خورده بوده؟پیغمبر مجری قوانینی بوده که خود در قرآنش آورده : مرد 60 ساله و دختر 8 -9 ساله هم برای جلو گیری از فحشا بوده است؟دختر 9ساله> پیامبر درشب زفاف بایکه از خلفای راشدین حین عشقبازی مرد وحمد دختر دیگرش را باهمان حدود سنی به خلیفد داد و بسر نوشت اولی دچار کرد...واقعهء کربلا بر سر ارینب بود که حسین و پسر عمویش یزید باهم بنبرد برخاستند و دائی حسین (شمر ) سر حسین رابرید و آخوندها از این واقعه دکون باز کردند و تاامروز بر گردهء احمقهای پوسیده فکر سوار شدند و مردم راخاک بر سر و اشک در چشم دنبال خود کشاندند بی آنکه کسی جرآت داشته باشد بپرسد اصل جریان چی بوده وما چرا باید خودمانرا واسه کشته شدن این آقا به خاک و خون بکشیم.؟این قوانین از مغز پوسیدهء بادیه نشینانی ترشح کرده است که کاری جز پرداختن به نیمهء دوم بدن خویش نداشته اند.این آخوندهای دله و شکمباره و تهی مغز هم که این شغل شریف را انتخاب کردند به خاطر ایجاد حرمسراهای خیالی خویش بوده تا از آقای خود کم نیاورند.تعصب را بگذارید کنار ..حماقت تاکی؟ چرا دنبال حقیقت نمیگردید که ببینید در اسلام جایکاه زن کجاست؟ جای زن در اسلام آشپز خانه است و اطاق خواب..این قانون محمد است ..رو درواسی را بگذارید کنار ببینید باناموس ما چه دارند میکنند...اینکارها برای مخدوش کردن حیثیت و چهرهء زنان مبارز ملت است.مگر طریق عمل این دفتر دار باخانم رئیسهای فاحشه خانهء قدیم چه تفاوتی دارد؟
مصاحبه را که میخواندم دیدم پا اندازهای قدیم شریفتر از این آخوندها بودند..اگر در قدیم یک محله فاخشه خانه بود..الان دارند تمام شهر را تبدیل به فاحشه خانه؟ اسلامی میکنند تا خواهر ها و دخترانشان بیکار کنج خانه ننشینند بی آنکه در آمدی به خانه آورده باشند.این سگزادهها عرضهء ایجاد فرصتهای شغلی برای مردم ندارند به این وسیلیه ایجاد شغل برای آخوندها ( که بسیار هم برایشان برازنده است)و خالی کردن جیب مردان و شروع امراض مقاربتی و بی ارزش کردن مقام والای زن و محار دختران و خواهران هار خود کرده اند..و بد نامیش را بپای زنهای سلحشور وشجاع ایران میگذارند که چون کوهی استوار در مقابل این هرزههای تنه لش مفتخور دلال محبت ایستاده اند ولرزه بر اندام رزیم عقبماندهء عصر حجری انداخته اند...ملت شریف..ساکت منشینید اینهارا افشایشان کنید ..از هر وسیله ای که میتوانید مردم را روشن کنید..خرافات مردم رامسخ کرده و از بیچارگی به مساجد و روضه خوانی و مراد طلبی از مقابری که هیچگونه هویت و ارزش عرفانی ندارند کشانده است...زنها گهرهای گرانبهای خزانهء بشریتند... ماهمه از زن زاده شده ایم ..نگذارید این هرزههای بی وجدان مهر بد نامی به پیشانی شرف و فرهنگ ایرانی بزنند ...فاجعه آغاز شده..بیدار شوید و در مقابل تهاجم فرهنگ پوسیدهء اسلامی از فرهنگ چند هزار سالهء خود دفاع کنید...

نام:   کیانوش بختیاری
ای-میل:   kianoushaa@gmail.com
20:04
1-بیشترین آسیب به دختران و زنان
2-ترویج و گسترش هوا و هوس بازی مردان تنوع طلب و سکسی و حکمرانی بیشتر آنان بر نسوان
3-تحقیر جایگاه زنان در جامعه و نگرش جامعه نسبت به آنان
4-آبروریزی و سقط جنین در خانواده ها و پیامدهای دهشتناک اجتماعی آن
5-شکست های عاطفی و بی بازگشت بودن آن
6-تجاوز به حقوق و آزادی های زنان
7-لطمه دیدن بنیاد ازدواج دائمی و حاکمیت شک و تردید در بین زوجین با چراغ سبز شرع
8-کلاه برداری .دروغ .خیانت.فساد
9-ریشخند ملایان به جایگاه زن بنابر قانون شرعشان که از علی و محمد و نگرش آنها به زن سرچشمه گرفته ..... آخر کم است؟؟؟ واقعا برای زنان ایران که بلند نمیشن در برابر این همه نامردی که در حقشون می کنند بیاستند متاسفم از چه می هراسند؟

نام:  
ای-میل:  
20:45
aghaye mosahebe shavandeh, aya edjazeh midahid ke dokhtare shoma, madaretan ya khahare shoma seygheh beshan?

نام:   HAMID BOUTARIAN
ای-میل:  
13:44
in regime nekbat eslami hameye karhayash sharee va peyghambar goune ast va jaey hich enteghad va heyrati nist. faghat bayesti be sarnegouni in sistem fased va zed bashar dar koliyatash andisheed. sar negoun bad regim jahal va khorafe.

نام:  
ای-میل:  
09:52
This is distraction from real issues. we must get rid of the mullahs and subsequently their ertejai rules will be abolished. we must tell the mullahs that we will not execute them as they killed their opponents. they just have to go back to their masajed and pray to their imaginary god.

نام:   Ma'rgeh ensaniyat va eshgh dar nezameh sarmayedariye jomhoriye eslamiye iran
ای-میل:  
09:52
nezameh zedde eshgh,zedde zendegi,va zedde a'rzesh haye ensaniye jomhoreye eslamiye iran,na'h tanha iran ra eshghal karde ast
,ba'lkeh MADARAN,DOKHTARAN,KHALEH HA,A'MEHA va nesfeh ZA
NANEH sarasare iran ra ba meyarhaye 1400saale pish beh esarat o kanizi va bardegi keshadeh ast.Vazheye sighe yeki az shanitarin va jenayatkaranetarin vaghe ee ast keh dar nezameh khon o derafsh o daare johoriye eslami beh vogho peyvasteh ast. Tanha raahe rehaeeye zananeh iran va kolleh ensanhaye mojod dar iran (72,000,000 Karegaran,moaleman,parastaran,danishjoyan,va kolle aghshare zahmankeshe jameye IRAN dar ettehad va hambastegiye in sazandeganeh hameh chiz va khod bi chiz mibashad ,karegaran va zahmatkeshaneh iran bayad khod ra moteshakel va mosallah kardeh va dar yek nabardeh enghelabi va mosallahaneh betavanand in nezameh manhos va zedde a'rzeshha ra dar ham bekoband. ba omid beh raha ee va azadiye mellateh iran az changaleh in janevaraneh ma ghableh tarikhe (nezameh adamkhar va khonashameh jomhoriye eslamiye IRAN).Ma pirozim chon ha'gh ba mast.pirozbaad mobarezeye enghelabiye karegaran va za'hmatkeshaneh sarasare iran.2007 06 10

Roshangari

2007 06 20


صيغه
زن دارها
ذوق نکنند
برای آنها نيست!

يک عضو هيات رئيسه‌ كميسيون قضايی و حقوقی مجلس بی نفس هفتم، پس از روزها که بحث صيغه و نتايج آن بر سر هر کوی و برزن جای است، در تشريح پيشنهاد وزير کشور گفت: ازدواج موقت به معنای زن دوم گرفتن مردان متاهل نيست. پيشنهاد وزير کشور برای شرعی شدن ارتباطات موجود و نامشروع در جامعه است.
اين نماينده که محمدجعفر سادات موسوی نام دارد، با فارسی منبری که بخوانيد تا سطح سواد فارسی مجلس را بدانيد اضافه کرد:
«اين طرح برای كنترل مشكل اساسی فساد اخلاقی و گسترش توسعه‌ فسادها در جامعه مطرح شده و بحث ازدواج موقت با توجه به اين كه جوانان ما زمينه‌ بلوغ جنسی داشته و بلوغ اقتصادی برای تشكيل خانواده ندارند و برخی زنان نيز تمايل به پايبند تشكيل خانواده و زندگی دائم ندارند، مطرح شده است چرا كه مشكلات موجود سبب می‌شود تا ارتباطات غريزی طبيعی افراد به انحراف كشيده شده و تبعات آن ارتباطات غيرمشروع و وجود زنان خيابانی است. در حال حاضر تا بحث ازدواج موقت مطرح می‌شود اين تصور به وجود می‌آيد كه می‌خواهيم به مردانی كه زن و خانواده دارند، اجازه دهيم زن دوم بگيرند در حالی كه اين گونه نيست و بايد اين ذهنيت را از جامعه پاك كرد كه چنانچه صحبت از ازدواج موقت برای جوانان می‌شود، شرعی شدن روال موجود ارتباطات نامشروع در جامعه است. »

peiknet20070610


ازدواج موقت، راه‌حل ياتوجيه فحشا؟


صادق مجتهدي

۱۶ خرداد ۱۳۸۶ - بعد از ظهر ۱۶:۱۵ تعداد بازديد: 13164 كد خبر: ۶۸۶۳۹

با گذشت يك هفته از اظهارات وزير كشور، مبني بر لزوم ترويج ازدواج موقت، اين بحث بار ديگر به محور تمركز مسائل اجتماعي تبديل شده است.

حدود پانزده سال پيش كه رئيس‌جمهور وقت، هاشمي رفسنجاني، موضوع لزوم توجه به ازدواج موقت در جامعه را به عنوان راه‌حلي براي مقابله با معضلات جنسي جوانان مطرح كرد، اين ايده به دليل انتقادات سنگين گروهي از متدينين و خانواده‌ها به حاشيه رفت، اما امروز بار ديگر طرح شده است.

شايد يكي از دلايل طرح دوباره موضوع، اثر شديد رسانه‌ها؛ اعم از شبكه‌هاي ماهواره‌اي، سايت‌هاي اينترنتي و لوح‌هاي فشرده كه همگي از تكنولوژي‌هاي رواج‌يافته در جامعه ما طي يك دهه اخير هستند، بر تحريك غريزه جنسي باشد؛ غريزه‌اي كه با ابعاد فعلي در جامعه در صورت نبود مديريت صحيح توسط متوليان امر، مي‌تواند علاوه بر پيامدهاي مخرب اخلاقي، آثار زيانبار اقتصادي و امنيتي را نيز به همراه داشته باشد.

براي قضاوت راجع به اين موضوع، بايد بررسي‌ شود كه آيا ازدواج موقت، همان‌گونه كه مدافعان اين طرح معتقدند، يگانه راه مؤثر براي حل معضلات جنسي جوانان است و يا آن‌كه بنا بر ديدگاه مخالفان اين طرح كه علاوه بر مخالفان داخلي، بخش‌هايي از اهل سنت خارج از كشور و حتي رسانه‌هاي كشورهاي غربي را نيز شامل مي‌شود، اين طرح نوعي توجيه فحشا است؟

البته بايد گفت، واكاوي دلايل مدافعان و مخالفان طرح بحث ازدواج موقت به عنوان راه‌حل اجتماعي معضلات جنسي جامعه، نشان مي‌دهد كه در ميان استدلال‌هاي موافقان و مخالفان‌، ناگفته‌هايي نيز وجود دارد، كه براي قضاوت نهايي بايد آن موارد نيز در نظر گرفته شود.

اما در ابتدا براي روشن‌تر شدن صورت مسئله، توجه به شرايط آماري كشور لازم است:
بنا بر آخرين آمار ارايه‌شده، هم‌اكنون تعداد افراد بزرگسال كشور (بالاتر از 18 سال)، حدود 45 ميليون نفر است كه با احتساب سن ازدواج براي مردان (18ـ65 سال) و سن ازدواج براي زنان (18ـ55 سال)، تعداد مردان واجد شرايط ازدواج، كمتر از بيست ميليون نفر و تعداد زنان در دامنه مذكور، كمتر از پانزده ميليون نفر هستند و در صورتي كه از ميان اين جمعيت، زنان متأهل كسر شوند، تعداد دوشيزگان يا زنان بيوه و مطلقه كه امكان ازدواج موقت را دارا باشند، كمتر از سه ميليون نفر است، در صورتي كه اين تعداد براي مردان، حدود بيست ميليون نفر است.

بنا بر اطلاعات مركز آمار ايران بر پايه سرشماري سال 1385، تعداد زنان و مردان بين 20 تا 60 سال، حدود 37 ميليون نفر مي‌باشد كه از اين تعداد، حدود 7/1 ميليون نفر را زنان مجرد ازدواج‌نكرده و حدود 5/1 نفر را زنان مجرد مطلقه يا بيوه تشكيل‌ مي‌دهند كه از اين تعداد نيز كمتر از يك ميليون نفر در سن پنجاه سال به بالا قرار دارند. به عبارتي ديگر، مجموع تعداد زنان مجرد بين 20 تا 50 سال كه جامعه هدف ازدواج موقت را تشكيل مي‌دهند، اندكي بيش از دو ميليون نفر است در حالي كه بر پايه همين آمار، تعداد مردان مجرد 20 تا 65 سال، حدود 5/4 ميليون نفر و با احتساب مردان متأهل بين 20 تا 65 سالي كه جامعه هدف مردان به شمار مي‌روند، به حدود 21 ميليون نفر مي‌رسد.

بنابراين، نخستين مانع در ايده ازدواج موقت به عنوان راه‌حل فراگير حل معضلات جنسي جامعه، عدم تناسب جامعه هدف در ميان مردان و زنان است. اين در حالي است كه اگر جامعه هدف را مردان و زنان غيرمتأهل در نظر بگيريم، به دليل كمتر بودن سن ازدواج در ميان دختران نسبت به پسران و افزوني تعداد مردان در جامعه نسبت به زنان، همين عدم تناسب، البته با ابعاد ديگري نيز ديده مي‌شود كه بررسي آمار عملكرد گذشته ازدواج موقت در جامعه، نشان مي‌دهد اين پديده در ميان مردان متأهل به مراتب از مردان مجرد شايع‌تر است و بنا بر آمار رسمي، سهم ازدواج موقت انجام شده توسط مردان متأهل، بيش از دو سوم و سهم مردان مجرد از ازدواج‌هاي موقت، كمتر از يك سوم است؛ بنابراين، يكي از پرسش‌ها اينجاست كه راه‌حل مدافعان ترويج ازدواج موقت براي حل اين عدم توازن چيست؟ چراكه به دليل اين عدم توازن، گسترش ازدواج موقت به دليل شرايط آن و به ويژه موضوع نگاه داشتن عده، مورد اقبال زنان قرار نمي‌گيرد و طبعا امكان‌پذير نيست.

در كنار برخي راه‌حل‌هاي اداري همچون محدود كردن ازدواج موقت مردان متأهل، كه به نظر نمي‌رسد اجراي آن ممكن باشد، برخي ديدگاه‌ها نيز بر كاهش مدت يا حذف عده از ازدواج موقت اشاره دارد. بنا بر اين ديدگاه‌ها كه گفته مي‌شود برخي مجتهدان نيز تأمل بر مباني آن را آغاز كرده‌اند، فلسفه عده در اسلام، جلوگيري از اختلاط نسل‌هاست و با توجه به آن‌كه امروزه با انجام پيشرفت‌هاي علمي، امكان جلوگيري از بارداري‌هاي ناخواسته ايجاد شده است، مي‌توان اين روش‌ها را جايگزين عده؛ يعني زمان ممنوعيت ازدواج يك زن پس از جدايي وي از همسر قبلي، كرد. به نظر مي‌رسد تنها در صورت به نتيجه رسيدن اين بحث، موضوعي كه تحت عنوان خانه‌هاي عفاف مطرح شده و از نگاه برخي «فحشاي اسلامي»! نام گرفته، قابل اجراست.

مدافعان اين ديدگاه، ساقط شدن عده زن باردار پس از زايمان و امكان ازدواج وي پس از به دنيا آوردن فرزندان و همچنين نداشتن عده ازدواج براي زنان ميانسال كه به مرز يائسگي ـ كه به ناتواني در بارداري منجر مي‌شود ـ را از جمله علل ديدگاه خود مي‌دانند.

در مقابل منتقدان اين ديدگاه، عدم اختلاط نسل‌ها را تنها يكي از علل عده دانسته و با استناد به متفاوت بودن عده فوت با عده طلاق، اين حكم اسلام را منبعث از علل گوناگون دانسته و بنابراين، جايگزيني روش‌هاي ضدبارداري را ناتوان از حذف اين عده مي‌دانند.

هرچند بررسي دلايل موافقان و مخالفان اين ديدگاه، موضوعي فقهي و حقوقي است و علاوه بر لزوم بررسي آن از سوي فقها و مجتهدان، به دليل پيامدهاي عملي آن در جامعه، بايد از ديد حقوقي نيز به آن نگريسته شود، به نظر مي‌رسد حل اين موضوع، يكي از مقدمات طرح ازدواج موقت به عنوان پديده‌اي اجتماعي براي حل معضلات جنسي است.

راه‌حل دوم كه در اين ميان طرح شده، استفاده از حكم ازدواج موقت به عنوان راهي براي ايجاد نامزدي شرعي است. سنت غربي كه به تدريج در ايران فراگير مي‌شود، مبني بر نامزدي و نوعي دوستي بين دختران و پسران در آستانه ازدواج است كه مي‌تواند پيامدهاي ناهنجار اخلاقي، ديني و حتي اجتماعي را بر جاي گذارد و خانواده‌ها را با چالش روبه‌رو سازد. در اين ميان، مدافعان طرح ازدواج موقت، اين حكم شرعي را روشي براي مجاز كردن دوستي‌هاي مذكور و ايجاد نامزدي شرعي برمي‌شمارند كه به دليل مجاز كردن ارتباط دختر و پسر و محدود كردن بخشي از روابط جنسي، مي‌تواند آثار مفيدي داشته باشد. البته منتقدان آن نيز عدم امكان تحديد اين‌گونه روابط و امكان جايگزيني آن به جاي ازدواج را كه به بالاتر رفتن سن ازدواج فعلي نيز مي‌انجامد و همچنين پيامدهاي اجتماعي آن از قبيل بارداري‌هاي گسترده ناخواسته و اختلاف خانوادگي را از جمله معايب ترويج اين طرح برمي‌شمارند.

بدون آن‌كه قصد تأييد يا رد اين ايده را داشته باشيم، به نظر مي‌رسد طرح اين ايده، نوعي پاك كردن صورت مسئله مشكلات ازدواج جوانان باشد. تسهيل در ازدواج جوانان كه چند سال پيش با طرح ازدواج‌هاي ساده و دانشجويي رونق گرفت، به دليل كم‌توجهي مسئولان يا عدم توفيق كامل آنان در حل مشكلات مسكن ارزان‌قيمت براي زوج‌هاي جوان و ارايه تسهيلات و امكانات مراسم ازدواج، به حاشيه رفته و رويكرد به طرح‌هاي جايگزين، به معناي در حاشيه ماندن طرح مذكور است.

از سوي ديگر، ساده‌انديشي است كه وجه فساد اخلاقي در ميان بخشي از جوانان را با چنين طرح‌هايي برطرف نمود، چراكه تقيد ديني در برخي از اين امور، در حيطه حريم خصوصي افراد قرار دارد و بسياري از مبتلايان به فساد اخلاقي و جنسي، اصولا تقيدي به مسائل شرعي ندارند كه بتوان مشكل آنان را با چنين طرح‌هايي برطرف كرد.

با اين حال به نظر مي‌رسد، مسئولان مربوطه، پيش از طرح موضوعات اينچنيني در جامعه، در حالي كه ابعاد، پيامدها و ملزومات آن روشن نشده است، بايد با انجام مباحث فقهي، كارشناسي، روانشناسي و اجتماعي، به موشكافي موضوع پرداخته و در پايان، جمع‌بندي مباحث را به جامعه ارايه كنند.



  •   بسمه تعالي _ متاسفانه عدهاي از عزيزان بدون اطلاع از چند و چون متعه اشكال ميكنند ! مثلا عزيزي كه ظاهرا از برادران اهل سنت ميباشند و برايشان احترام زيادي قائلم ايراد نموده اند كه : (کدوم بابای بی غیرتی اجازه میده دختر باكرش بدون اجازه اون و مراسم عقد يواشكي با یکی باشه )
    بايد عرض كنم شايد اكثر مخالفين متعه يا از جماعت نسوانند كه طبيعتا برحسب غريضه واكنش منفي نشان داده اند و يا از احكام و شرايط متعه بي اطلاعند . بعنوان نمونه فقط خدمت اين برادر عزيز عرض ميكنم : يكي از شرايط متعه براي دختران باكره اجازه پدر يا جد پدري آنهاست . بنابراين خيال پدران از اين بابت راحت باشد ! اصو لا شارع مقدس خير و شر مارا در احكام مد نظر دارد وبايد به خداوند حكيم اطمينان و توكل كنيم . ديگر اينكه اين حكم حتي در زمان خلافت خليفه اول و مقداري از خلافت خليفه دوم اجرا ميگرديد و حتي زمانيكه بين جناب ابن عباس و عبداله ابن عمر (فرزند خليفه دوم) در اين زمينه بحثي در گرفت جناب ابن عباس اظهار نمود : ما در زمان پامبر و خليفه اول و چند سالي در دوره خليفه دوم متعه ميكرديم حتي خود جناب عمر نيز چنين ميكرد و براي اثبات گفتارش بيان نمود كه برو و از پدرت بپرس راجع به سرگذشت متعه و حتي كيفيت پيدايش خودت ! ديگر سخن اينكه عزيزاني از روي غيرت بيجا و تعصب كوركورانه و گويا ظاهرا بي اطلاع از مسائل جامعه بيان نمودند : (چه كسي اجازه ميدهد خواهرش يا ... متعه شود ؟) بايد عرض كنم حداقل كساني بايد اجازه دهند كه هم اكنون خواهرانشان حداقل با 4 -5 پسر رابطه نه عاشقانه كه سكس دارند ! متاسفانه تعداد بيشتر دوست پسر داشتن و يا بلعكس دوست دختر داشتن به يك تفاخر بين جوانان دبيرستاني تبديل شده ! تا كي ميخواهيم سر بزير برف كنيم و چشممان را بر روي واقعيتهاي جامعه ببنديم ؟ شما بازتابيهاي عزيز را به خداوند بزرگ سوگند ميدهم كه مطالبم را سانسور نكنيد كه از روي درد بيان ميكنم و بيان صريحم را حمل بر بي ادبي ننماييد! والله اگر همين برادارني كه اينگونه در مقابل حكم خدا رجز خواني ميكنند ذره اي به محاسن عواقب جاري شدن اين سنت الهي بينديشند از كرده خود پشيمان خواهند شد . كمترين فايده اين خواهد بود كه هر جواني فقط با يك نفر پيمان ميبست و ديگر سعي در ركورد شكني نداشتند . ( باور كنيد در جوامع غربي در طول مدتيكه دو نفر پيمان دوستي و آنگاه نامزدي ميبندند به يكديگر كفايت ميكنند و بدنبال كس ديگري نيستند) يعني يك دختر و يك پسر دبيرستاني كه حتي با تسهيل شرايط ازدواج در جامعه در شرايط ازدواج نيستند ولي ميتوانند با نظارت والدين و شرايط مناسب و بدون گناه و اظطراب دوران پر خطر بلوغ را پشت سر گذارند . البته فراموش نشود كه هم اكنون اين روابط مخفيانه و بدون حد و مرز و در شرايط بسيار بد ( بخاطر پنهاني بودن شرايط فقط براي سكس آماده است و نه براي گفتگو !) دوستان فراموش نكنيد همه مزاياي متعه در سايه فرهنگ سازي و بتدريج در جامعه رخ خواهد نمود . به ياد داشته باشيم كاري كه پيامبر عظيم الشان اسلام در ازدواج با زينب بنت جحش همسر مطلقه فرزند خوانده اش ( اسامه ) انجام داد و بر خلاف سنت غلط جامعه رسول الله بود بسيار سخت تر ( با توجه به شخصيت پيامبر )از متعه كردن در جامعه ماست . به اميد آنكه اگر چنين شهامتي در خود سراغ نداريم انسانهاي شجاعي را كه سعي در شكستن سنتهاي غلط جامعه دارند تخطئه نكنيم . (مسئوليت حوزه هاي علميه و دولتمردان جمهوري اسلامي در فرهنگ ساز بيش از سايرين است .)

  •   اين صدمين باري است که نظرم را ميگم ولي منعکس نمي شود کلا بايد مراکزي براي ارضاي نسل جوان ايجاد بشود با نظارت وزارت بهداشت تا هر کس خواست به انجا مراجعه و رفع نياز کند در غير اين صورت شاهد اين خواهيم بود که تو ماشين تا آخر سکس افراد را ببينيم

  •   با سلام
    توجه به چند نکته در خصوص ازدواج موقت بسیار ضروری است.
    1- غریزه جنسی در همه مردان یکسان نیست، و یک عده باعث خطرپذیرتر کردن جامعه می شوند، اما آن عده که غریزه جنسی سطح پائینتری دارند در اثر تحریک و تنوع طلبی وضعیت را از حالت تعادل خارج می کنند.
    2- تحریک جامعه مردان از طریق رسانه ها انجام میگیرد، پس نمی توان امید داشت که تنها مردانی که واقعا نیاز به ازدواج موقت دارند، به دنبال آن باشند.
    3- اتفاقا برای مردان متاهل هم ازدواج موقت راه حل خوبی است، چرا که بسیاری از خانمها زودتر از مردان میل جنسی خود را از دست می دهند و این خود یک معضل خانوادگی ایجاد کرده و مردها معمولا بطور مخفیانه و یا علنی دست به اقدامات تلخی می زنند. بنابراین به نظر این بحثی که فقط مردان مجرد مجاز به این کار هم باشند، از جانب زنانی است که غیرت و احساسشان جلوی منطقشان را گرفته است.
    نتیجه گیری:
    بایستی برای حل مشکلات اینچنینی تنها به یک راه حل فکر نشود و مجموعه ای از راه حل ها را بطور همزمان با جدیت دنبال کرد. اول اینکه بایستی نگاه جامعه به ازدواج موقت تغییر کند، و به جای آنکه دوستی دختر و پسر برای خانواده ها بدون اشکال پذیرفته باشد، ازدواچ موقت را راه حل جایگزین انتخاب کنند. البته در مورد دختران و پسران مجرد بایستی راه حل قانونی جدیدی نیز ارائه شود که از آن جمله میتوان عدم مقاربت جنسی باشد.
    دوم اینکه تسهیلات مسکن و شغل و ازدواجهای دانشجوئی و ساده زیستی بطور جدی تر ترویج شود.
    سوم اینکه یک سیستم پایگاه داده در سازمان ثبت اسناد برای ثبت ازدواجهای موقت پیش بینی شود، تا با نگهداری اطلاعات مردان و زنانی که اقدام به ازدواج موقت می کنند بتوان راه حل هائی جهت جلوگیری از فساد و فحشا ایجاد کرد. مثلا براحتی وضعیت عده زنان از این طریق کنترل میشود.
    با تشکر

  •   سلام
    واقعا وقتي كسي پيدا ميشود كه يكي از مشكلات جامعه را عنوان كند بايد از وي حمايت كرد نه اينكه نقد كوبنده كرد !! زنان و مردان و دختران نجيب به جاي خود !! اما اين يك نياز غريزي است ! نمي توان كه آنرا سركوب كرد !! پس ميتوان جهت گيري مناسب به آن داد . در حال حاضر كه بحث مسكن و كار و درامد و ماشين و بخصوص مهريه هاي بالا جونان را از ازدواج دايم فراري داده پس راه حل چيست ؟؟ بنظر دوستان منتقد الان خيلي جامعه ما پاكيزه است ؟؟ خير اصلا !! كافي است حداكثر نيم ساعت در خيابانهاي شهر بگرديد و اگر وارد تر باشيد با دو تلفن براي نيم ساعت بعد ميتوان هرچيزي را در اختيار داشت !! بله اين وضعيت الان جامعه است ! حالا هر كس كه ميخواهد مانند شتر مرغ سرخود را زير خاك كند و بگويد كه نه ! ما چيزي نميبينيم !! با اين وضع در حال حاضر هيچ دختر و زن جوان و مسني در خياباهاي هيچ شهري امنيت ندارد !! تا كنار خيابان يك دختر يا زن بايستد سيل ماشينهاست كه بوغ بزنند و جلوي نامبرده بايستند !! اين زن يا دختر ميتواند مادر يا خواهر همه ما باشد !!! در صورتي كه اگر مركزي بود كه مرد و جوان ميدانستند كه ميتوانند براي مسايل جنسي خود به آنجا مراجعه كنند ديگر چه كسي در خيابان مزاحم ناموس ديگران ميشد ؟؟؟ چرا به همين دبي نگاه نمي كنيد ؟؟ خانه هاي فساد وجود دارد و مشروبات الكلي هم در همه رستورانها و هتلها هست اما بدا به حال كسي كه در خيابان با مشروب ديده شود و يا مزاحم خانمي شود !!! چون جاي هر كاري مشخص است اما در كشور ما اصلا اينطور نيست . در خيابانها به همه به يك چشم نگاه ميكنند ! به هر حال اين ره كه ما ميرويم به تركستان است و بايد فكري به حال اين وضعيت كرد . يا شرايط ازدواج دايم را آسان كنند و بطور مثال قانوني بگذارند كه آقايان دفترخانه ازدواج حق نداريد مهريه بالاي 30 ميليون تومان بنويسيد تا جوانها هم از ازدواج نترسند و يا در مورد بحث ازدواج موقت و همين بحث خانه هاي عفاف كار كرد

  •   از سایت بازتاب بعید است چنین گفتاری را منتشر نماید .
    اگر بحث ازدواج ( موقت ) سرپوش گذاشتن بر فحشا می دانید برای شما متاسف هستم .
    بحث ازدواج دائم هم به مسیر صحیح کشیدن غریزه جنسی است و ابعاد کامل دیگر آن بر جای خود محفوظ ولی بحث غریزه جنسی آن را نمی توانیم نادیده بگیریم .
    اگر ازدواج موقت سرپوش است ازدواج دائم هم چنین است .
    این جمله که " مبتلايان به فساد اخلاقي و جنسي، اصولا تقيدي به مسائل شرعي ندارند كه بتوان مشكل آنان را با چنين طرح‌هايي برطرف كرد " به شدت غلط است زیرا اسلام فقط برای افراد متدین و مقید نیست . با احکام اسلام افراد یاد می گیرند که چگونه نیازها و رفتار خود را قانون مند و مقید نمایند و از ناهنجاری بپر هیزند .
    آیا افراد لا ابالی ازدواج دائم ندارند ؟ آیا برای آنان نباید بر طبق موازین اسلام عمل نمود ؟
    اگر برای آنان در ازدواج دائم بر اساس شرع و آیین اسلامی عمل می شود که باید چنین باشد برای ازدواج دائم هم یقینن چنین است و این موضوع روشن و نیاز به بحث ندارد .
    از سایت بازتاب در نحوه انتشار این مطلب بسیار متحیر هستم . نگرش شما به شدت غلط است . شما باید ابهام را برطرف کنید . این موضوع خبر نیست که به آن اینگونه می پردازید . این بحث جزء احکام اسلام است و شما باید بر اجرای آن اهتمام کنید و نه اینکه شک جامعه را بر اجرای آن بیفزایید .

  •   با سلام و خسته نباشيد
    قال علي ابن ابيطالب ( ع ) :
    لولا نهى عمر لما زنى الا شقي
    مولا امير المومنين علي ( ع ) ميفرمايد :اكر عمر متعه را نهى نميكرد ، كسي زنا نميكرد مكر اينكه ديوانه و شقي باشد
    متاسفانه در جامعه ما دستورات اسلامى (كه بنا به فرموده خداى متعال اسلام دين راحتى است نه سختى ) در صورتيكه از اول خارج از مصالح جناحى ، سياسى و سليقه هاى شخصى مورد اجرا قرار ميكرفت اكنون با اين معضلات مواجه نبوديم به حر حال ترويج ازدواج موقت به خودى خود كارى نيكو و يك امر اسلامى است ولى بايد شرائط جامعه هم در نظر كرفته شود كه موجبات بى احترامى به دين و سوء استفاده قرار نكيرد .
    با تشكر

  •   اي آنهايي که مي گوييد ازدواج موقت کلاه شرعي است، و با زنا هيچ فرقي ندارد، آیا فکر نکرديد که تنها تفاوت زنا و ازدواج «دائم» در همان خواندن عقد(صيغه) است!!؟ چطور در مورد فرق ازدواج دائم با زنا فکر نکرديد، و آنرا گناه نشمرديد!!!؟؟؟ ولي ازدواج موقت را مایه گناه و فساد و ... و همرده با زنا دانستيد؟؟ از همه اينها که بگذريم فرمايشات ائمه معصومين را چه شد؟؟؟؟؟! عذاب خدا بر دو دسته افراطيون و تفريطيون در دين باد!!!!

  •   سلام آیا این هم نوعی خدمت به مردمه از طرف دولت خدمتگزار ...لطفا دقت کنید ما اگه روسپی خانه داشتیم و اسمش همین بود آدم دلش نمی سوخت خوب اکثر دنیا اینطوریه ولی شما دقت کنید تو یک کشور اسلامی و با فرهنگ چند هزار ساله که خانواده ارزش بالایی داره یه خبر نگار خارجی بیاد بگه بله امروز در روسپی خانه های اسلامی در فلان شهر همچین اتفاقی افتاد واقعا اون لحظه میتونیم بگیم ایرانی هستیم به خدا این چاره کار نیست بیاید مشکلات را اساسی حل کنید آقا من برای تعویض خودرو دارم هفت دیو رو شکست میدهم چندین ضامن فیش حقوقی تازه این مساله پیش پا افتاده ماست اینقدر مشکل دارم بیا دولت خدمتگزار فکر دیگر کن که این ره به خدا حتی به ترکستان که نمیرسه هیچ به کویر بدتر از لوت می رسیم ... بیا وام بلند مدت برا خرید مسکن بده خیلی بلندمدت با اقساط کم کاری که ترکیه تو خیلی از امور اقتصادی مملکت انجام داده و نتیجه گرفت من برام سواله چطور یه آدم میاد میگه میخوام کار خونه بزنم بالای میلیارد ها تومان به گفته خود این آفایان وام میگیره میره یه لیوان آب هم روش میخوره ولی ما مردم عادی برا وام ناقابل 7 میلیونی باید اندازه انگشتان دست ضامن و ... داشته باشیم بعد یه چیز دیگه مردم ما هنوز وجدان اجتماعی بالایی دارند که این چیزها را به راحتی قبول نکنند چرا یه فرار شرعی می خواهیم بزاریم برای فرار از مشکلات ما مسلمانیم و استفاده از ازدواج موقت هم باید در جا مناسبش استفاده بشه نه اینکه فرار شرعی بسازیم از این امر اسلام ...بازتابی ها موفق باشید

  •   خيلي دوست دارم بدانم اين آقايوني كه از اين طرح دفاع مي كنن به دخترا يا فاميل خود نيز اجازه استفاده از اين طرح را مي دن؟ فكر نكنم. پس يعني اين آقايون محترم فقط فكر شهوت راني خودشان هستند. خانمهاي بيوه يا مطلقه فاميل اين آقايون حتي اجازه فكر كردن به اين موضوع را هم ندارن چه برسه به عمل. بدبخت تر از زن ايراني پيدا مي شه؟ من هم اگر مرد بودن با اين طرح با به به و چه چه موافق بودم. تا وقتي كه فقط به فكر مردان هستيد وضع جامعه ما از اين بهتر نخواهد شد. و همچنان زنان را شيطان خواهيد دانست زيرا فقط به چشم بد به آنها نگاه مي شه. زنان هم براي كسب طبيعي ترين نيازهاي خود بايد مبارزه اي آرام و يا حتي ندانسته داشته باشن. بهتره اول آقايون به اوون جا برسن كه زنان را هم ادم بدانن نه شيطان و به چشم كنيز يا وسيله خاموش كردن شهوتشان نگاه نكنن تا بتوانن در يك احترام متقابل نيازهاي طبيعي و شايد زيباي (استغرا...) يكديگر را به شكل شرعي برطرف كنند و به عمق معنا گفته خدا كه شما را براي هم لباس قرار داديم يا شما را به صورت زوج آفريديم تا در كنار يكديگر آرامش يابيد را درك كنند.

  •   
    1) اول از همه باید بطور بنیادین بین فلسفه ی آفرینش در قرآن و رسومات جامعه بدوی و جاهلیت عرب تفکیک قائل شد. فلسفه آفرینش در قرآن بر مبنای خلق"زوجی کریم" برای هر موجودی است. نمی گوید زن برای مرد، یا مرد برای زن:

    نجم آيه 45:
    وَأَنَّهُ خَلَقَ «الزَّوْجَيْنِ» الذَّكَرَ وَالْأُنثَى
    و هم اوست كه دو نوع مى‏آفريند: نر و ماده!‏

    ذاريات آيه 49:
    وَمِن كُلِّ شَيْءٍ خَلَقْنَا «زَوْجَيْنِـا» لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ
    و از هر چيزى زوج آفريديم‏، اميد كه شما عبرت گيريد.

    قيامة آيه 39:
    فَجَعَلَ مِنْهُ «الزَّوْجَيْنِ» الذَّكَرَ وَالْأُنثَى
    و از او دو زوج مرد و زن آفريد!

    رحمن آيه 52:
    فِيهِمَا مِن كُلِّ فَاكِهَةٍ «زَوْجَانِ»
    در آن از هر ميوه‏اى دو گونه است‏.

    ق آيه 7:
    وَالْأَرْضَ مَدَدْنَاهَا وَأَلْقَيْنَا فِيهَا رَوَاسِيَ وَأَنبَتْنَا فِيهَا مِن كُلِّ« زَوْجٍ» بَهِيجٍ
    و زمين را گسترديم و در آن لنگرآسا (كوه‏) ها فرو افكنديم و در آن از هر گونه جفت دل‏انگيز رويانيديم‏.

    شعراء آيه 7:
    أَوَلَمْ يَرَوْا إِلَى الْأَرْضِ كَمْ أَنبَتْنَا فِيهَا مِن كُلِّ «زَوْجٍ »كَرِيمٍ
    مگر در زمين ننگريسته‏اند كه چه قدر در آن از هر گونه جفتهاى کریم رويانيده‏ايم‏؟

    و بقیه آیات..

    2) نگرش این آقایان که زن وسیله «کامجویی» مرد است، نگرشی است جاهلی و توهینی آشکار به زنان. و بعد هم توهینی به انسان که زوج کریمش را در حد یک اسباب بازی و وسیله ی شهوت رانی پایین می آورند.

    3) اگر کسی (چه مرد چه زن ) آگاهانه و نه در اثر فشار مالی تن فروشی را انتخاب می کند- اولا یک مسئله فردی است، دوما نباید با مسائل دیگر قاطی کرد.

    4) رابطه ی فردی دو زوج که مجموعه ای است از نیاز عاطفی ، عشق، عشق بازی، .... مسئله ای است شخصی و هیچ حکومتی جز دولت فعلی در آن دخالت نمیکند.

    5) در همین جوامع غربی هم که برخی به اشتباه فکر می کنند هرکی با هرکی است. این طور نیست. با فاحشه ها که شغلشان است اشتباه نکنیم. زوجی که وارد رابطه ی بدون ازدواج رسمی می شوند، قواعد نوشته و نانوشته ای را رعایت می کنند که بسیار «اخلاقی تر» از صیغه ی من درآوردی این آقایان است. هیچ طرف تا رسما از این رابطه بیرون نیامده باشد، با کس ديگري همزمان ارتباط برقرار نمی کند. حالا در کشور ما این صيغه راهی شده برای خیانت مردان به همسرشان!

    6) برای نوع نگاه این آقایان همین یک مثال بس. آقای وزیر کشور می فرمایند پسر پانزده ساله ای که بالغ شده احتیاج دارد... خب به قول شما دختران که از نه سالگی بالغ می شوند، پس دختران چی؟؟؟

    درباره آیه 24 سوره نسا که- به نظر می آید برای ثروتمندان و سران قبایل آن موقع آمده است، صحبت شد. بگذارید ببینیم در آیه 25 سوره نسا بلافاصله چه می گوید. چون این آیه به روشن تر شدن آیه 24 و بحث متعه (صیغه) کمک می کند.


    آیه 25 درباره آدم های معمولی و فقیر است. به آن ها می گوید اگر "استطاعت" ندارید زن معمولی اختیار کنید، با برده (و البته با اجازه صاحبانشان) "ازدواج" کنید. توجه کنید دوبار کلمه "نکاح" در آیه 25 سوره نسا بکار برده شده است. و صحبت از "استطاعت" داشتن است. در صورتی که در آیه 24 اصلا کلمه نکاح نیامده است و صحبت از بهره مندی جنسی بواسطه ثروت ( بِأَمْوَالِكُم) است. یعنی حتی در همین آیه 24 مورد استناد آقایان برای متعه یا صیغه، آن را"ازدواج" (نکاح) نمی نامد. حالا ما که نفهمدیم چطور می شود این آقایان "اسْتَمْتَعْتُم" را ازدواج (نکاح) ترجمه می کنند و کلمه "موقت" هم به آن اضافه می کنند؟؟


    همانطور که گقته شد آیه 24 به احتمال زیاد در جهت "محدود کرد" روسای قبایل آن موقع که بسیار قدرت داشته اند بوده است- می خواسته به زنان شوهر دار طمع نکنند. لذا آن ها را آزاد گذاشته غیر از زن شوهردار از زنان دیگر تمتع ببرند. در جوامع دیگر هم مرسوم بوده است که اگر خان یا شاه اراده می کرد مجبور بودی همسرت را پیشکش کنی!!


    نساء آيه 25:

    وَمَن لَّمْ يَسْتَطِعْ مِنكُمْ طَوْلاً أَن يَنكِحَ الْمُحْصَنَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ فَمِن مِّا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُم مِّن فَتَيَاتِكُمُ الْمُؤْمِنَاتِ وَاللّهُ أَعْلَمُ بِإِيمَانِكُمْ بَعْضُكُم مِّن بَعْضٍ فَانكِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ مُحْصَنَاتٍ ...

    و آنها كه توانايى (استطاعت) ازدواج با زنان پاكدامن باايمان را ندارند، مى‏توانند با زنان پاكدامن از بردگان با ايمان ازدواج كنند -خدا به ايمان شما آگاه‏تر است‏؛ و همگى اعضاى يك پيكريد- آنها را با اجازه صاحبان آنان تزويج نماييد، و مهرشان را به خودشان بدهيد


  •   فکر می کنید اکنون که ازدواج موقت ترویج نمی شود مردان متاهل روابط پنهانی و خارج از خانواده ندارند. این غریزه ای است که نمی توان آن را نادیده گرفت. ازدواج موقت مسئولیت است و نه بی بند و باری.

  •   سلام.
    یه سوال اینجا مطرح میشه ایا ازدواج موقت برای ارضای میل جنسی اقایان هست یا شامل خانوم ها هم میشه. ما فرض میکنیم شامل هر دو گروه میشه. حالا شما بگید کدوم پدری و برادر و مادری میزاره که دخترش بره با یکی دیگه ازدواج موقت کنه. یا حتی بر عکس کدوم خانواده ای هست که به پسر مجردش همچین اجازه ای بده. فرض کنید که یک دختر با یک مرد مدتی با هم ازدواج موقت کرده باشند ایا بعد از این مدت و جدایی انها از هم ایا هیچ پسری حاضر میشه با این دختر ازدواج کنه. ایا هیچ دختری حاضر میشه با پسری که قبلا صیغه کرده ازدواج کنه.
    من به شخصه به عنوان جزئی از جامعه نه خودم با همچین دختری ازدواج میکنم و نه میزارم خواهرانم با چنین پسرانی ازدواج کنند. کسانی که موافق ازدواج موقت هستید اگر دختر شما بخواد با یکی صیغه کنه عکس عمل شما چیه؟ اگر هم ازدواج موقت در شناسنامه ثبت نشه که کلاه گذاشتن سر خانواده هاست. این چیزی هست که توی عرفه و حتما خانواده ها دختران و پسرانشون رو از این کار منع میکنن. صد در صد اگر هم این ازدواج موقت عملی بشه بیشتر دختران و پسران از انجام اون خودداری میکنن. عرف و باور جامعه ما طوری هست که اگه دختر یا پسری این کار رو انجام بده شانس ازدواج دائم رو از دست میده. فرض هم بکنیم که ازدواج موقت در شناسنامه ثبت نشه باز هم تعداد خیلی زیادی از پسرا و دخترا این کار رو نمیکنن. ایا فکر میکنید که اگر یک دختر تحت فشار جنسی قرار میگره به خاطر ترس از گناه و اخرت دست به گناه نمیزنه؟ نه اشتباه میکنید به خاطر این مرتکب گناه نمیشه که باور داره این کار در شان اون نیست. همین مطلب در مورد پسرا صدق میکنه.اگر قرار بود به خاطر فشار جنسی دختران و پسران برن رابطه جنسی برقرار کنن که دیگه بیشتر از نصف مملکت توی فساد فرو رفته بود. فکر میکنید که الان جوانان جا ومکان ندارن؟ دارن ولی خودشون نمیخان که این کار رو انجام بدن. گرچه این حرفها رو نمیشه به همه تعمیم داد .مطمئنا تعدادی از دختران و پسران هستند که به خاطر فشار جنسی دست به رابطه جنسی میزنن ولی تعدادشون در مقابل کسانی که این کار رو نمیکنن خیلی کمتره. من خودم به عنوان یک پسر 20 ساله در این مورد تحت فشارم ولی چون خودم طاقت ندارم که همسر اینده من با کسه دیگه ای رابطه جنسی داشته باشه خودم هم این کار رو نمی کنم. گرچه اگر هم این ازدواج موقت هم اگر شکل بگیره باز تعدادی هستند که برای فرار از این عرف جامعه ترجیح میدن که روابط جنسیشون پنهانی باشه.
    حرف اخر اونی که میخاد رابطه جنسی داشته باشه میره دنبالش چه شرعی چه غیر شرعی اونی هم که مثل من فکر میکنه صبر میکنه. در نتیجه میشه گفت ازدواج موقت راه حلی برای کسانی هست که به ناموس مردم تجاوز میکنن یا کسانی که زنا میکنن نه برای کسانی که طبق باور و عرف جامعه دنبال این چیزا نیستند.

  •   يكي از بحث هاي داغ در هر زماني بحث ازدواج موقت است و يك دليل ساده بر اين مدعا همين بخش نظرات خوانندگان شما است. به عنوان يك متخصص آمار در آماري كه نويسنده براساس آن مقاله را ايراد كرده اند كاملا شك دارم! به نظر من دو بحث مهم در اينجا بايد تفكيك شوند ابتدا لزوم و وجوب بهره مندي جامعه از اين دستور الهي و دوم مشكلات فراروي اجراي اين دستور الهي. در بحث آول بايد به اين سخن خليفه دوم اشاره كرد كه گفت متعه در زمان پيامبر حلال بود ولي آن را من حرام اعلام مي كنم(شايد به دليل اثرات همين مقاله باشد!!)و ديگر فرمايش امام شيعيان كه يكي از دوستان در بالا اشاره كرد كه فرمود اگر عمر متعه را حرام نمي كرد جز شقي كسي زنا نمي كرد. بايد قبول كرد به هر دليلي كه متعه صورت بپذيرد مخالفت با نص صريح خداوند نيست ولي بدون شك زنا مخالفت با نص دستور الهي است و اگر جامعه اي با خطر رشد زنا مواجه است منطقي است كه متعه را بايد برگزيند نه بي تفاوتي نسبت به مشكل. آيا كساني كه مي خواهند از دستور الهي متعه سواستفاده كنند الان كار خود را نمي كنند؟ آيا اگر كسي كه به دام زنا افتاده است و اثرات انجام گناه بر او وارد مي شود را با ازدواج موقت در مقابل خدا ندهيم خدمت نيست؟ در ادامه بحث اول به اين جمله اشاره مي كنم كه فكر نمي كنم در جامعه اسلامي كسي ادعا كند كه اين دستور الهي اشتباه است بلكه مشكل در قسمت دوم بحث است كه به چگونگي اجراي اين دستور برمي گردد. مي توان با فرهنگ سازي مناسب و آماده كردن جامعه از طريق رسانه ها و سينما اثرات مفيد اين دستور الهي را در جامعه ديد. بايد در بسياري از مسايي از دشمنان اسلام بياموزيم چگونه براي ترويج بي بندباري چگونه از ابزار رسانه استفاده مي كنند. چگونه هاليوود يا خدمت سينما فحشا و فساد را براي بسياري از مردمان بسيار عادي كرده است. به نظر من اگر همين هاليوود بخواهد (بنا برمصالحي!!) ازدواج موقت را عمومي كند به راحتي اين كار را مي كرد.والسلام

  •   بنده بعنوان يك شهروند ايراني و مسلمان دو نكته را خدمت همه عزيزان عرض مي كنم . در يكي از نوشته هاي مرحوم شريعتي خواندم در فرانسه پس از انقلاب در روسپي خانه ها نبستند چون ميدانستند اين يك عارضه اجتماعي است كه به عوامل خاصي برميگرددو تا آن عوامل از بين نرود برخورد با اين موضوع درست نيست . الان بسياري از زنان شوهردار ودختران نوجوان واقعاً امنيت ندارند و نگاه فعلي جامعه متاسفانه به بانوان صرفاً نگاه جنسي است .لذا بهتر است با واقعيات جامعه عاقلانه و منطقي برخورد شود نه اينكه كتمان كنيم و پوشش بگذاريم كه نه انشالله نيست . آقا هست ! به آمارهاي پزشكي قانوني مراجعه بفرمائيد تا عمق فاجعه را متوجه بشويد . لذا ضمن رعايت حرمت جامعه بهتراست صاحبان خرد بحث متعه را دقيقاً شفاف و روشن نمايند و مشخص كنند در شرايط فعلي آيا مكانهاي خاصي براي اين امر خير لازم است يا نه؟ اصل كلي فراموش نشود كه لاحرج في الدين الله ! به قول امام خميني هرچه بشرميكشد از جهل است . لذا اگر راهكار علمي و منطقي يافتند اجراء كنند ولو اينكه بعضي ها خوششان نيايد. الان نيروي انتظامي پايان نامه هاي دكتراو كارشناسي ارشد در مورد آسيب هاي اجتماعي را تشويق مي كند . چرا بطور خاص خرج نميكنند تا تحقيق علمي در اين زمينه بشود .

  •   سلام دوستان بياييد قبول كنيم درمقوله هاي فرهنگي متوليان اين حوزه هميشه دچار خواب خرگوشي هستند. تا ديروز اينان مي توانستند به موسيقي سنتي براي مقابله با موسيقي هاي مبتذلي كه هويت ملي و ديني جوانان عزيز كشورمان را با تهديد روبرو كره است، ميدان بدهند. اما امروز حتي اگر اين كار را هم بكنند، سود ندارد زيرا براي جوانان آنقدر غريب و ناآشناست كه نمي توانند با آن رابطه برقرار كنند. در مورد ازدواج موقت هم بايد گفت ؛ هروقت اين موضوع مطرح شده است آقايان بسيار ديندار و خانواده مدار، شروع كرده اند به چيدن ملاحظات مربوطه و سخن گفتن از عفت و ناموس و شرف و امثالهم غافل از اينكه زماني كه فساد تا گريبان جامعه بالا برود ديگر هيچ عفت و آبرويي نمانده است كه دوستان نگران آن باشند. در آن موقع وقتي راه حل ازدواج موقت را مطرح كنيم جوانان باخود خواهند گفت " مگر الان مشكل چيست ما هم كه داريم همين كار را مي كنيم آقايان براي خودشان دكان باز كرده اند ؟1

  •   به نام خداوند متعال.
    اين جسارت است يا حقارت؟آن هم براي زنان مومن و اصيل و فرهيخته ي جامعه؟و يا براي خانواده هاي نجيب و پاكدامن؟اين چه راه حلي است؟اين معناي حرمت و كرامت زن است؟مسول امنيت جامعه نا امني را براي خانواده هاي محترم رواج مي دهد.معلوم نيست چرا و به چه دليل اين جسارت از ناحيه ي مردان متاهل كه مديريت كوچكي!!! هم دارند سر مي زند. امام راحل فردي را كه مسوليت بالايي داشت به خاطر اين عمل از كار بر كنار نمودند و حال آقاي وزير بر خلاف خط مشي امام راحل قدم بر مي دارند و اين عمل جز رواج فساد نتيجه اي ندارد. چرا دولت را سوژه ي ضد انقلاب و مضحكه ي آنان مي كنيد در حرف هايتان آن هم از تريبون دولت دقت كنيد. خداوند متعال همه را عاقبت بخير نمايد.

  •   با سلام بر شما واقعش ما در ارتباطات جنسي دو مقوله داريم يكي فقط صرف ارتباط جنسي مورد نظر است ..انچه كه صرف نظر از خوبي يا بدي ان يك واقعيت است و در هر جامعه اي ودر تمام تاريخ بوده است وديگري ارتباط جنسي است كه به دنبال يك ازدواج وجود دارد يعني ابتدا دو طرف همديگر را به عنوان يك شخصيت انساني در نظر ميگيرند وبه عنوان شريك زندگي خود انتخاب ميكنند كه البته در فرهنگ ما در اين حالت فقط نوع دائميش مورد قبول جامعه و عرف است واينكه دو نفر نه به صرف فقط رابطه جنسي بلكه به عنوان شريك زندگي خود ولي نه براي هميشه وبه عبارتي به شكل محدودتر قابل قبول نيست ويا قبولش مشكل است ...البته عملا در اين حالت اگر دونفر همديگر را دوست داشته باشند وبخواهند به صورت شريك زندگي كنند نميتوان يك ساعت ويك روز را براي ان متصور بود ...بنابراين به نظر ميرسد كه در اين مورد كه دو نفر ميخواهند شريك زندگي هم باشند نميتوان زمان خاصي براي ان در نظر گرفت و در ضمن انها به دلايلي نميتوانند متعهد ازدواج دائم شوند با يك تغييراتي در قوانين به دست متشرع ميتوان اين موضوع را حل كرد ..البته انجام اين تغييرات در فقه شيعه به دست فقها است واين كار شدني است ..

  •   با تشكر از مقاله موشكافانه شما. در جواب دوستي كه مي خواهند از طريق ارضا ميل جنسي نامحدود به خدا نزديك شوند(!) بايد بگويم كه
    1- ژس بنا به فرمايش شما زنان و مردان مسيحي كه چنين حكمي در دين آنان نيست و بنا بر فشار ميل جنسي به فاحشه خانه ها رجوع ميكنند همه بايد اسلام بياورند و در نتيجه از همه به خدا نزديك تر خاهند شد!
    2- اگر مسئله نزديكي به خداست چرا زنان متاهل از آن بي بهره باشند. چون بسياري از زنان متاهل نيز ميل جنسي شان در خانه ارضا نمي شود! پس آن بيچاره ها حق نزديكي به خدا را ندارند؟
    3-بهتر است بجاي كثيف كردن معنويت نزديكي به خدا به دكتر روانپزشك مراجه كنيم!

  •   با سلام
    چند نکته را متذکر می شوم
    1-انسانها از نظر تمایلات جنسی با هم متفاوتند و آمار و ارقام این تفاوتها را در نظر نمیگیرد
    2- نجات یک انسان نجات جامعه است و سنگ بزرگ زدن هم نشان نزدن لذا باید به تسهیل ازدواج هم فکر کرد ولی مشکل آنهایی که الان شرایط برایشان مناسب نیست را نباید فراموش کرد
    3- عده در ازدواج موقت 45 روز یعنی کوتاهتر است این دوستی که به این قانون شرعی فحشا اسلامی میگه بدونه که خدا خودش فکر همه جا را کرده آنجایی هم که قوانین نیاز به انطباق با زمان را دارند اختیارش را به عالمان دین داده...
    4- اول کسی که با ازدواج موقت مخالفت کرد در اسناد تاریخی عمر بود لذا طبیعی است که اهل تسنن با این قانون مخالف باشند ولی مگه ما در رعایت مسایل دینی از آنها پیروی میکنیم...
    5- جوانهایی که مشکل دارند نباید منتظر حمایت دولت باشند کسی که مشکل داره برایش واجب است ضمن اینکه اونهایی که مثل من ازدواج کردند میدونن که خدا در امر ازدواج چقدر کمک میکنه پس یقین داشته یاشند که اگر اراده کنند در امر ازدواج موقت هم من حیث لا یحتسب کمک میکنه
    6- دولت بجای حرف عمل کنه در ایام سالروز رحلت امام عزیز از این امام یاد بگیریم که برای انجام وظایف خدایی از حرف و فشار دیگران نترسیم

  •   با توجه به اين بخش از مقاله "بنا بر آمار رسمي، سهم ازدواج موقت انجام شده توسط مردان متأهل، بيش از دو سوم و سهم مردان مجرد از ازدواج‌هاي موقت، كمتر از يك سوم است؛ " به راحتي مي توان فهميد كه ترويج ازدواج موقت نه تنها راه حل مناسبي براي كاهش فساد نيست بلكه مطمئنا موجب بروز مشكلات بسياري در بنيان خانواده خواهد شد بنابراين از پژوهشگران حوزه علمیه قم خواهشمندم پژوهشي در زمينه معايب اين طرح در جامعه كنوني ما نيز داشته باشند تا ماحصل آن نامه كارشناسي تري به وزير كشور باشد.

  •   با سلام
    گوياجناب وزير كشور اطلاع ندارند كه ازدواج موقت سرپوشي براي روابط نامشروع شده و زير بناي خانه هاي فساد گشته است .
    در اين ميان زنان اسيب پذير ترند. دختري كه با وعده هاي مردي براي اينده روشن ( مساعد كردن شرايط وتبديل به ازدواج دائم وزندگي ....)تن به ازدواج موقت مي دهد اكثرا در دامي قرار مي گيرند كه برگشتي براي آن وجود ندارد . آيا مرز وحدودي براين ازدواج موقت گذاشته شده است؟ هركس در سال يك ازدواج موقت ؟ در هر ماه ؟ درهر...؟و اينگونه است زير بناي خانه هاي فساد !
    در واقع سد فساد وفحشا يي كه در جامعه مامطرح مي شود خود بهترين زمينه و بستر براي توسعه فساد است.فقط نمي دانم اين مسئولين ما چرا چشم و گوش بسته سخن ميگويند.آيا بهتر نيست كه مسئولين از اتاق جلسات بيرون آمده و كمي هم در متن جامعه و واقعيات قرار گيرندو بجاي حل مشكل ,معظلات جديد نيافرينند؟!

  •   نمی دانم چرا باید جزاهای سخت اسلام در جامعه اسلامی اجرا شود و بعضیها از اجرای آن حمایت کنند وبرای آن شرایط زمانی نشناسند اما آزادیهای مشروع دین را که سنت پیامبر وائمه بوده است بدلیل شرایط زمانی ساخته فکر آقایان اجرا نکرد . اینگونه تفسیرها ومحدودیت ها در حلال خداوند است که سبب گرایش به حرام می شود .وآنهایی که از دین فقط سخت گیریهایش را می شناسند شبیه جاهلان پیش از اسلام عمل میکنند . در سیره ائمه و پیامبر همانگونه که سنگسار و تازیانه و.... مجازات فعل حرام تجویز شده است همانگونه هم کامجوییهای مشروع ازقبیل ازدواج دائم تا چهار همسر و ازدواج موقت و استفاده از کنیز مجاز شمرده شده است . پس بنابراین رفتن به راه حرام جز از سر مرض دل امکان نداشته است . حال به ساده بودن مراسم ازدواج ومهریه های کم آن دوران نیز توجه شود . در حالیکه همه چیز در جامعه ما بر عکس است !!!!!

  •   یک نکته دیگر هم که باید به آن اشاره کرد، همین خود آیه ای است که از آن به قول بعضی ها «متعه» و به قول بعضی ها «صیغه» را در آورده اند، می گوید:

    مزد (اجر) زن هایی را که ازشان لذت برده اید بدهید.

    وقتی کل آیه را می خوانیم می بینیم که فرهنگ ازدواج در آن موقع در جامعه ی بدوی حجاز بر مبنای تصاحب شدن زن توسط مرد بوده است. مثل خریدن یک ملک:

    اما زنان ديگر غير از اينها [زنان شوهر دار ... ]، براى شما حلال است كه با اموال خود، آنان را اختيار كنيد.

    نساء آيه 24:

    وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ النِّسَاء إِلاَّ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ كِتَابَ اللّهِ عَلَيْكُمْ وَأُحِلَّ لَكُم مَّا وَرَاء ذَلِكُمْ أَن تَبْتَغُواْ بِأَمْوَالِكُم مُّحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً وَلاَ جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا تَرَاضَيْتُم بِهِ مِن بَعْدِ الْفَرِيضَةِ إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًا
    و زنان شوهردار [بر شما حرام است‏] مگر آنها را كه [از راه اسارت‏] مالك شده‏ايد؛ اينها احكامى است كه خداوند بر شما مقرّر داشته است‏. اما زنان ديگر غير از اينها [كه گفته شد]، براى شما حلال است كه با اموال خود، آنان را اختيار كنيد؛ در حالى كه پاكدامن باشيد و از زنا خوددارى نماييد. و زنانى را كه از آنها لذت بردید اجر آن ها را بپردازيد. ...

    خب در آن موقع هر کس پول داشت می توانست برده هم بخرد. پس الان هم باید بتوان برده خرید؟ اصلا صحبت از این نیست که اگر امکان ازدواج نداشتید، متعه کنید. اتفاقا می گوید اگر پول داشتید می توانید غیر ار زن شوهر دار هر کسی را خواستید داشته باشید. فقط زیر مزدی که توافق کرده اید، نزنید. شاید قبل از آن رابطه جنسی کسانی که پولدار بوده اند با زن شوهر دار قبحی نداشته است. در این آیه خواسته آن ها را از زنا با زن شوهر دار منع کند؟

  •   خب حالا که نظرم فرستاده شد خیلی راحت این سوال رو از هر وجدان بیدار دارم که کدوم بابای بی غیرتی اجازه میده دختر باكرش بدون اجازه اون و مراسم عقد يواشكي با یکی باشه

    کدوم خدای عادلی اجازه داده اینقدر راحت باب دروغگویی باز بشه و دختران به پدرا دروغ بگن و حرمت پدر زیر پای شهوت پسر و دختر له بشه
    همون خدایی که فرموده ولا تقل لهما اف و لا تنهرهما ؟
    همون خدا ؟
    واقعا جای تاسف داره که از حکمی خدا برای یک عده خاص مثل زنهای بیوه قرار داده تعمیم بدیم برای رفع شهوت خودمون
    در ثانی اینکه صرفا بگیم عده بخاطر يك موضوعه کار غلطیه چون احکام دین مبین اسلام دارای هزاران دلیل منطقی و محکمه که عقل بشر قادر به فهم همشون نیست و حلال محمد تا آخر حلال و حرامش حرامه
    خواهشا این نظر من رو برای افراد شهوت پرستی که میخوان گناهشون رو در زیر نام دین توجیه کنن بذارین
    الا و لعنت الله علی القوم الظالمین

  •   چه اين حكم اجرا شود يا نشود جوانان ما كار خودشان را مي كنند پس بهتر است شرايط را طوري فراهم كنيم كه اين قبيل مسا يل بدون گناه انجام شود و جوانان را بيشتر به دين مبين اسلام سوق دهيم و به آنها نشان دهيم دين اسلام دينيست براي سهولت زندگي ودرجواب آن دسته از افرادي كه مي گويند اين حكم فحشاي اسلامي است بايد بگويم بد نيست سري به قرآن مجيد بزنند كه درآنجا خداوند فرمده اند هركس به اين فرامين الهي عمل نكند هلاك مي شود و ازدواج موقت فرمان خداست دين را هرجور كه دوست داريم تعريف نكنيم با آرزوي پايداري اسلام.

  •   با سلام خدمت شما بازتابی های عزیز
    واقعا مقاله ای که در سایتتان قرار داده اید نا امیدم کرد. همیشه شما را به انصاف و اسلام می شناختم اما انگار فراموشم شد که ظاهرا شما هم ترجیح می دهید بر روی قسمت هایی از دین اسلام که از آن خوشتان نمی آید خط بکشید.
    البته نمی دانم این نویسنده نابغه این مقاله را از کجا گیر آورده اید اما بهتر است بدانید ازدواج موقت از ملزومات اعتقادی مذهب تشیع است و آنچنان در نظر ائمه ما اهمیت داشت که منکرین ازدواج موقت را شیعه محسوب نمی کردند کما آنکه امام صادق فرمودند کسی که ازدواج موقت را باور ندارد از شیعیان ما نیست . من نیز به عنوان یک مسلمان آزاده بیشتر از یک سال است که در فضای مجازی اینترنت به ترویج این حکم الهی می پردازم و نویسنده شما در این مقاله اشاره ای به مقاله اینجانب در سایتم و بحث های مطرح شده درباره عده نموده است که پیشنهاد می کنم آقای مجتهدی بحث ها را به طور کل بخوانند و با نیمه و ناقص خواندن بحث ها و دادن اطلاعات ناصحیح افراد را سردرگم نکنند . ازدواج موقت آن طور که ایشان گفته اند نیست و نمی دانم چرا ما عادت کرده ایم درباره هرچیزی که اطلاعات جامع و کاملی نداریم اظهار نظر می کنیم .

  •   بسمه تعالی _ حرام محمد حرام علی یوم القیمه و حلاله حلال علی یوم القیامه . واقعا متاسفم برای آن عزیزی که بیان میکند : اجرای دستوراتی شبیه ازدواج موقت بی فکری است . نه جان برادر کسانی اینگونه می اندیشند که خود را کامل تر از خدا و رسول میدانند . ما کجا و فهم دستورات خداوند کجا ؟ ما کجا آوردن آمار وارقام برای زیر سوال بردن حکم خدا کجا ؟ بیاد فرمایش حضرت علی علیه السلام که فرمود : اگر متعه را منع نمی کرد احدی در اسلام زنا نمیکرد مگر آدم شقی و بدبخت . آیا اگر براستی مسلمان و پیرو امام صادق علیه السلام بودیم به خودمان جرئت میدادیم اینچنین وقیحانه دستور الهی را زنا بنامیم . این تذهبون ؟ آیا نباید گریست که یک باور غلط : که ما پدرانمان را اینچنین دیدیم و رسم جامعه اینست ولو هیچ مبنای عقلانی نداشته باشد باعث زیر سوال بردن حکم خدا شود ؟ راستی کسانی که این حکم الهی که مترقیترین نسخه برای حل معضل فحشاء میباشد چه شباهتی بین فحشاء و متعه کشف نمده اند ؟ متاسفانه در این مقال مجالی نیست اما کوتاه سخن اینکه برادر مخالف حکم خدا : فحشاء از آنجا بد است که خدا وند نهی فرموده ومتعه از آنجا با فحشاء متفاوت است که خداوند اجازه داده . به امید آنروز که تسلیم در برابر فرامین الهی گردیم ودر مقابل احکام صریح و روشن الهی اجتهاد نکنیم که اگر چنین کردیم با همان کسانی محشور میشویم که خیلی زود از تر از این آقایان متعه را با فحشاء یکسان دیدند . فاعتبروا یا اولوا الابصار !!!

  •   با سلام
    1- آمار ارايه شده در بعضي موارد درست به نظر نمي رسد (شخصا بر اساس سالنامه هاي آماري موجود در اينترنت بر روي سايت سازمان آمار كنترل كردم در مواردي به مغايرتهايي برخوردم.)
    2- استنتاجات آماري از آن دست نتيجه گيري هايي بود كه بين طلاب به "نتيجه گيري منبري" معروف است و از قبل تصميم خود را گرفته است صرف نظر از اينكه موضوع چيست و مورد تحقيق كدامست, خواننده را به سمت هدف خود مي راند.
    3- خواهشمند است بيش از اين پاي فقه را به حوزه مسايل اجتماعي روزمره بازنكنيد ... تجربه نشان داده شكل فعلي فقه شيعه ظرفيتهاي لازم براي ورود به عرصه هاي اجتماعي - فرهنگي و اقتصادي معاصر را ندارد ... به عنوان نمونه عيني مي توان به مسئله بانكداري و مسايل مربوط به تجارت(از حوزه اقتصاد) - مسايل مربوط به موسيقي و فيلم و تصوير(ار حوزه فرهنگ و هنر) - مسئله مربوط به حقوق كار و كارگر و برده داري (از حوزه منابع انساني) و موارد متكثر ديگر از حوزه هاي مختلف اشاره كرد كه هنوز در تمامي اين موارد مابين فقها اختلاف نظرها چنان عميق است كه اميد به حصول نتيجه و دسته بندي و شاخص گذاري را به ياس بدل مي كند.
    4- پيچيدن نسخه هاي اجتماعي براي جامعه فاقد ساختاري مثل ايران كاري سهل و ممتنع است خصوصا اگر داراي منصب دولتي باشيد و يا انقدر ذي نفوذ كه بتوانيد در سايتي مثل بازتاب مقاله بگذاريد اما بد نيست يكبار هم كه شده به افق هاي دورتر نگاهي بياندازيم ... به نظر شما انگيزه يك مقام دولتي از بيان يك موضوع اين چنيني چه مي تواند باشد؟ .. چرا به اين موضوع نمي پردازيد و سراغ اين نوع صغرا و كبرا چيدن رفته ايد؟ ...
    4- به عنوان حسن ختام از نويسنده محترم خواهشمندم به موضوعات نشريات زرد نزديك نشويد كه اين گرداب همه ما را با خود خواهد برد.
    بدرود

  •   آن دوستي كه گفته آمار دختران مجرد بيشتر از پسران است ظاهرا فراموش كرده اند كه حوزه آمارسازي اقتصادي به جنسيت هم كشيده شده چرا كه براي نشان دادن بيشتر بودن دختران مجرد سن ازدواج دختران را از 15 سالگي حساب مي كنند وپسران را از 19 سالگي در حاليكه كمتر دختري است كه قبل از ديپلم در شرايط فعلي ازدواج كند وسن ازدواج دختران از 22سال هم بيشتر شده است.

  •   بنام خدا
    اگر به كتاب امار سال 85 مراجعه كنيد حدود 1.7 ميليون دختر در سن از دواج بيشتر از مردان در سن ازدواج داريم و اين امار رسمي است.
    يعني نابري جنس داريم وبرعكس نوشته اقاي مجتهدي است .
    كمي حرفه اي تر امار دهيد.

  •   با سلام و خدمت شما عرض كنم و دين ما دين كاملي است اما عادت كرديم قسمتهايي را كه خوشمان ميايد و همه ميپسندند را اجرا كنيم و بخشهاي ديگر را نه . اگر اسلام و تشيع را قبول داريم پس لازم نيست كه بخواهيم چيزي را پنهان كنيم ودر غير اين صورت اين دين گلچين شده را به نام اسلام تشيع نگذاريم .

  •   نامه ای به وزیر کشور

    بسمه تعالی

    با تشکر فراوان از حضرتعالی برای سخنرانی شجاعانه در نشست هم اندیشی حجاب که اخیرا در قم برگزار شد.
    بر خود لازم دانستیم نکاتی را به محضرتان تقدیم کنیم:

    1- شما فرموده بودید: " اکنون وقت آن رسیده که حوزه های علمیه به ترویج امر مهم ازدواج موقت بپردازند. " ولی متاسفانه شنیده شده که اخیرا دادگاه ویژه روحانیت قم به شدت با مروجین این حکم اسلامی برخورد نموده و حتی برخی از فعالان ترویج و تبیین این ارزش الهی را محکوم نموده است. ( البته استدلال این دادگاه این است که ترویج این حکم به تقدس حوزه علمیه ضربه وارد می کند و موجب وهن روحانیت است. )
    پس لازم است ابتدا اهمیت این موضوع برای خود حوزه مشخص گردد و بعد به سطح جامعه کشیده شود.

    2- شما فرموده بودید: " ازدواج موقت تنها برای کامروایی مردان متاهل نیست و باید برای ارضای میل جنسی جوانانی که به هر دلیل امکان ازدواج ندارند فکری شود. " ولی باید توجه داشت همزمان با ترویج امر ازدواج موقت می بایست مکانهایی نیز برای این امر در نظر گرفته شود تا زن و مرد بدون ترس و با رعایت موازین شرعی و قانونی به این سنت عمل نمایند. ( البته اگر دادگاه ویژه روحانیت آن مکانها را تعطیل نکند. )

    3- لازم است قبل از هر اقدامی با نوشتن مقالات و کتابهای مختلف در این زمینه، جامعه را برای پذیرش این حکم آماده نمود تا از تبعات احتمالی اجرای این سنت جلوگیری گردد.

    در پایان ضمن تشکر مجدد از اظهارات شجاعانه حضرتعالی پیرامون این سنت فراموش شده، خواستار پیگیری این مساله توسط حوزه علمیه قم می باشیم.

    جمعی از پژوهشگران حوزه علمیه قم

  •   خيلي بي تقوايي مي خواهد كه انسان انچنان غره توهمات خويش شود و فكر كند كه هر انچه از تبعات اجراي يك حكم شرعي است را با عقل ناقص خود دريافته است . ازدواج موقت به نظر من شاهكار دين مبين اسلام براي ضابطه مند كردن سركش ترين غريزه بشري است و اين غريزه انچنان پيچيده و مهاجم و همه جانبه عمل مي كند كه منتقدان ازدواج موقت قادر با مقابله با يك ميليونيم تبعات سوء ان نيستند . حال كه چنين است و در واقعيت اجتماع روابط جنسي نامشروع با همه رجس و پليديهاي ان وجود دارد از مقاومت در مقابل حكم الهي كوتاه بيائيم و كمتر بلندگوي شيطان رجيم شويم .ضمن انكه نسبت فحشاي اسلامي به حكم الهي فقط از قلبي مريض و مستعد عذاب اليم برامدني است

  •   با سلام
    ازدواج موقت و دايم حتي چند همسري اولين پله رسيدن بشر از بعد حيواني به بعد الهي اش هست. چرا تا زماني كه نيازهاي حيواني او تامين نشود قادر به حركت به سمت احد واحد نيست البته در اين بين نبايد اشتباه كند كه تامين نيازهاي بعد حيواني اشت هدف نيست بلكه وسيله اي مهم براي رسيدن به هدفي با ارزش هست!
    اسلامي كه اجازه مي دهد براي نجات جسم مادي از مرگ حتي گوشت خوك تا سرحد نجات مصرف نمود. حتما فكري براي نجات روان گرسنه از نياز جنسي نموده است. ولي متاسفانه بخاطر مرگ پنهان روح بر اثر گرسنگي شهوت جنسي كسي جرات اين را به خود نمي دهد تا اين مشكل را بيان و اجراي دستورات الهي حل كند بلكه متاسفانه تمام دست اندركاران مسايل اجتماعي و حتي پدرها و مادرها هميشه سعي كرده اند اين صورت مساله را پاك كنند.
    ديگه زماني رسيده كه بايد با روشي كاملا مطالعه شده بر اساس دستورات اسلامي اجتهاد اجماع قانون و حقوق اين سوال در تمامي جوانب مطرح و پاسخ داده شود. در غير اين صورت بدنه جامعه ديگر تحمل آسيب از اين جنبه را ندارد.

  •   سلام
    خسته نباشید
    دستوراتی شبیه ازدواج موقت در دین ما بسیار است
    دستوراتی که اجرای آنها در شرایط فعلی جامعه اسلامی نه جسارت بلکه بی فکری محسوب می شود
    بهتر است مسئولین ما با نگاه به منش امام خمینی در اجرای دستورات دین
    متوجه باشند که باید فرزند زمان خود باشند و در درجه اول انسجام جامعه را در نظر بگیرند.
  • Baztab


    گيرم، صيغه را رواج داديد
    با تقدس "بکارت" چه می کنيد؟
    بيتا ياری (و.فرياد)
     
     
     
     

     

    بدون در نظر گرفتن اينکه صيغه و متعه (ازدواج موقت) از نظر شرع اسلام چه ضوابطی داره و اينکه چرا در صدر اسلام بود و چرا "عمر" خليفه دوم آنرا حرام اعلام کرد و اينکه چرا بايست ترويج بشود؟ آنهم با اين همه نگاه کثيف به اين مسئله و همينطور مبارزه زنان در جهت الزام بر تک همسری بودن شوهران؛ بايد گفت که جای خوشحاليست که زمامداران ما بعد از 28 سال فهميدند مسئله ای بنام غريزه جنسی در انسان وجود دارد. غريزه ای که حتی با سرکوب حکومتی نيز از بين نمی رود.

    همه می دانيم که جامعه ما به شدت جنسی است و از اين همه جنسيت رنج می برد. چرا که انقلاب 1979 ايران (که بعدا اسلامی شد) جنسی ترين انقلاب در کل دنيا بود، چرا که شهروندان اين مملکت بسته به جنس به دو دسته خواهر و برادر تقسيم شدند وهمين نگاه جنسی باعث تفکيک و تبعيض در حکومت شد و اثرات خود را در جامعه به صورت نگاه جنسی به زنان برجای گذاشت.

    همين نگاه باعث خودسری های قومی، قبيله ای هم شد و در کنار آن قتل های ناموسی جامعه به نشانه دوران حجر به ثبت رسيد.

    با اينهمه جنسی گرائی که در جامعه موج می زند، بدتر از همه اين که صبحت از سکس و آموزش های جنسی هميشه آنقدر قبيح و مذموم شمرده شده که تابوی آن به ظاهر برای کسی قابل شکستن نيست، جنی برای پزشکان!  همه مجاز به صحبت درباره آن، در خفا هستند.  حتی ديده ايم که حکومت از آن چماقی عليه تمام کسانی که جور ديگری می انديشند ساخته تا هر چه بيشتر در برابر مردم (که خود آن را نسبت به رابطه جنسی منفی بارآورده) خود را مجاز به سرکوب ديگرانديشان بنمايد. چه بسيار شب ها که در زندان ها زندانيان سياسی تحت فشار قرار گرفته اند تا به طرز دلخواه بازجويان به روابط جنسی نامشروع اعتراف کنند و چه بسيار زنانی که در اوين با تهديد به تجاوز پای هر ورقه ای را امضا کرده اند. مگر اين، جز اين نيست که هنوز هم برای مردمان ما رابطه جنسی مسئله ای قبيح  است؟ چرا که اگر اينقدرموضوع  اهميت نداشت و پست نبود اين گونه در مورد آن قضاوت نمی شد.

    با اين همه، در همين جامعه  که حتی درآن صحبت از سکس  مذموم است و هنجارشکنی محسوب می شود، دستگاه های تبليغاتی حکومتی ابايی  نداشته اند که در مورد خصوصی ترين بخش اندام زنانه، يعنی "بکارت"  به آسانی صحبت کنند و از آن بعنوان امر ارزشی و مقدس  ياد کنند! تا آن حد که حتی به پايش خون ها ريخته شده و جان ها گرفته شده است. (قتل هايی با انگيزه ناموسی)

    حالا حکومت ما فهميده که خيلی از مردم کمتر مايل به ازدواج دائم هستند و روز به روز بر تعداد کسانی که راه های ديگری برای ارضای ميل جنسی خود انتخاب می کنند افزوده شده است و برای حکومت به تعداد مجرمين !

    اينکه بتوان کاری کرد که هم مردم عادی راضی باشند و مذهبی ها شرعا گناهی در کار نبينند و قانونا  کسی مجرم شناخته نشود نياز اين جامعه است واگر بشود، واقعا  قابل تحسين است. بيست و هشت سال مردم شلاق خوردند، به زندان افتادند و خون ها ريخته شد و انسانيت تحقير شد و اينهمه سال طول کشيد تا حکومت بفهمد بايد راهی ديگر پيدا کرد وحالا راهی چون " ازدواج موقت " را پيشنهاد ميدهد .

    شخصا خوشحالم که بتوان راهی برای شکستن قبح تجربه سکس قبل از ازدواج يا بدون ازدواج يافت  چرا که  گذر ما را به جامعه ای سلامت تر تسريع می کند. امروزه هستند کسانيکه منتظر نايستاده اند تا حکومت برايشان سلامتی روانی به ارمغان بياورد و خود به اين کار اقدام می کنند. و من معتقدم که سنت و فرهنگ را همين افراد متحول می کنند نه امر حکومتی!

     

    - ميدانيم که در روزهای اوليه حکومت اسلام در عربستان، بر اثر جنگ های اسلام گشايی، بسياری از زنان شوهران خود را از دست دادند و چون طبق رسم و سنت قبايل عرب مرد را ستون خيمه زندگی و سر پناه زن می دانستند، پسنديده شمرده نمی شد که زنی بی شوهر بماند. چرا که همان مردان عربی که هميشه دم از غيرت خود می زدند نمی گذاشتند زنی تنها باشد و لحظه ای به زنی تنها رحم نمی کردند مگر آنکه از آن  زن  تطميع  جنسی شوند. چون در آن دوران بر اثر جنگ ها ی اسلام آنان بيوه شده بودند حتی خود پيامبر شماری از آنان را به همسری خود (موقت و دائم)  در آورد تا الگوئی شود برای مردان ديگر که زنان بيوه را به عقد دائم و يا موقت در آورند و زنان تنها در پناه شوهران قرار گيرند.

    اما در شيوه و سياستی که حکومت اعلام و پيشنهاد کرده است:

    در اين شيوه رابطه جنسی دو بحث دارد. اول ازدواج موقت با دختران و دوم با زنان (در اينجا باز هم ملاک دسته بندی همان بکارت است). در کتاب" من لايحضرة الفقيه " که عمده احاديث متواتر شيعه گرد آوری شده از امام صادق نقل شده که " اگرمتعه  دختر باشد مرد اذن دخول ندارد حتی اگر دختر مايل به حفظ بکارت نباشد. "

    همانطور که می بينيم باز هم مسئله ازاله بکارت در اينجا مطرح است که اگر حکومت اين نوع ازدواج موقت را بنا بر ضرورت زمان تشخيص داده که اصلا نقض غرض است. (مردم سکس ميخواهند نه اينکه در جهت حفظ بکارت بکوشند!) چرا که در اين جا برای دختران رابطه سکسی نبايد تا حد از دست رفتن بکارتشان باشد. پس اين چاره نيست و ازدواج موقت جوابگوی نياز جامعه ی ما نيست .

    در مورد زنان متعه هم مسئله  فرزند مطرح است. قيم فرزند مادر است وفرزند متعه از پدر ارث  نمی برد و می بينيم که اين مسئله بی قيدی پدران را نسبت به فرزندان بوجود خواهد آورد و بدتر از آن افزايش آمار کودکان  بی سرپرست را به دنبال خواهد داشت. باز هم می بينيم که قانون نياز به اصلاح و تغيير دارد که تقريبا محال است.

    سومين مسئله در تبليغ  اين بود که ازدواج موقت بايستی ثبت شود و دختران به اجازه پدر خود نياز دارند. آيا اين پليسی کردن روابط مردم  و سخت کردن آن نيست؟ بنا بر استناد به کتاب من لايحضرة الفقيه اگر سکس کاملی در رابطه نباشد(بکارت از بين نرود) احتياج به اجازه پدر نيست. اينکه دختران به اجازه پدر نياز دارند و يا اجازه ای  که  حکومت می خواهد از بين بردن حق دختران(عدم نياز به اجازه پدر) بنا بر اصول است؟

    اينکه حکومت می گويد برای اين زوج ها خانه هايی ارزان و مهريه هايی کم در نظر گرفته ايم که زوج ها بدون ترس راحت به روابط خود بپردازند کسی را ياد شهر نوی سابق نمی اندازد؟

     

    مسئله بعدی اينست که سالهاست يکی از علل مهم در طلاق چند همسری شوهر است و بسياری از زنان قربانی ملون المزاج بودن شوهرانشان شده اند و کانون زندگيشان از هم پاشيده است . که امروزه يکی از خواسته های جنبش زنان ايران (از جمله خودم) حذف حق چند همسری مردان ازکتاب قانون است. حالا می ماند که آيا اين ازدواج موقت برای مردان متاهل هم  مجاز است؟ حکومت ما مجاز می داند  و اگر مجاز است آيا زندگی خيلی ها را از هم نخواهد پاشيد؟

    آيا آقايانی که شعار حمايت از خانواده را می دهند و در همين راستا حتی به اسم مرکز "زنان رياست جمهوری"  رحم نکرده و آنرا به مرکز "زن و خانواده"  تغيير نام داده (که اين خود گويای نگاه حکومت به زن است که فقط مقام مادر بودنش را قبول دارد و فقط  در کنار خانواده برای او ارزش قائل است) آيا اين همان دم خروسی نيست که نمی گذارد قسم حضرت عباستان را باور کنيم؟ آيا همين جمله در جهت تخريب خانواده زنان (از بين بردن خانواده هاشان) و تحقير خود زنان  نيست؟

     

    من هم مايلم  تقدس مسئله جنسی در ايران شکسته شود، اما با کارنامه ای که دولت مهرورزی از خود بر جای گذاشته چگونه می توان سخنان وزير کشورش را قبول کرد؟ و به استقبال پيشنهاد او رفت؟

    شايد بهتر باشد وزير کشور قبل از جستجوی چاره ای برای روابط جنسی، راه حلی برای به روز کردن فقه شيعه بيابد!

    peiknet20070611


    منتشر شده در: 22-Jun-2007 16:27 GMT

    من هم با حرف جمشيد موافقم. برای شکستن قباحت رفتارهای جنسی ازداوج موقت حرکتی روبه جلو است. ما ايرانيها از رفتارهای جنسی يک تصور خيلی زشت و قبيحی در ذهن ساخته ايم. غريزه جنسی همچون ساير غرائز انسان نياز به توجه و ارضا دارد. نوجوانی (چه دختر و چه پسر) که در سن 12 تا 15 سالگی به بلوغ جنسی ميرسد بايد 20 سال اين غريزه را سرکوب کند تا اينکه بعد از ازدواج بتواند نهايتا به ارضا جنسی دست بيابد. اين منشا بسياری از مشکلات در جامعه ما ست.

    لسان، شهسوار

    توصيه شده توسط 0 نفر

     

    منتشر شده در: 22-Jun-2007 15:37 GMT

    بنظر من نگاه به صیغه بصورت سوپاپ رفع مشکل جنسی فرق زیادی با فاحشهگری رسمی ندارد ولی اگر به زن صیغه شد ه با دیدگاه همسر شرعی ومحرم با مدت زمان معین نگاه بکنی و تعصبات واحترام ومسیولیت همسر را در زمان ازدواج موقت مانند ازدواج دائم حفظ کنیم مشکل بسیاری از زنان جوان که بنوعی در اجتماع مجرد شده اند و امکان ازدواج دائم برایشان میسر نیست با حفظ شئونات و رفع دیدگاههای موجود در جامعه ورفع شبهه از صیغه ورسمی شذن ان واماده سازی بستر اجتماع برای پذیرش ان بعنوان یک مسئولیت شرعی وبیرون امدن خانوادهها از ترس م

    mohannad، ahvaz

    توصيه شده توسط 0 نفر

     

    منتشر شده در: 22-Jun-2007 15:34 GMT

    فرض کنيم اين موضوع پياده بشه. همه دخترها که اينکار را نخواهند کرد. چون بيشتر دخترها مشکل جنسی ندارند و به دنبال تشکيل خانواده هستند. عده ای اين کار را خواهند کرد که به احتمال زياد مشکل مالي دارند و حمايت دولت از قشر آسيبذير را که خودتان ميدانيد چقدر است. بنگاههايی برای اين منظور ايجاد خواهد شد. شايد هم مکانی به اين کار اختصاص داده شود. حالا شما به من بگوييد نام آن محلی که خانمهای خاصی که قرار نيست خواهر من و شما باشند جمع ميشوند تا مردم بيايند و پول بدهند و غيره نامش را چه بگذاريم؟ خانه عفاف؟!

    ، تهران، ايران

    توصيه شده توسط 0 نفر

     

    منتشر شده در: 22-Jun-2007 15:23 GMT

    من كه موافق نيستم و به نظرم مشكلي حل نخواهد شد با توجه به مشكلات روزافزون جوانان اين مملكت كه آينده اي نا معلوم در انتظار دارند ووضع نا بسامان مملكت و خيلي مشكلات ديگر كه از اين بحث خارج است ؛ ازدواج موقت بي هزينه نمي شود .هزينه دارد ؛ اگر جمهوري اسلامي اين هزينه را متقبل شود خوب است حداقل جوانان بي نصيب از دنيا نمي روند.

    خاموش، خرم آباد

    توصيه شده توسط 0 نفر

     

    منتشر شده در: 22-Jun-2007 15:17 GMT

    چیزی که من هرگز نمی فهمم اینکه چرا باید سعی کرد تمام مشکلات فرهنگی را در سطح کمبود سکس پائین آورد و بعد سعی کرد برای آن راه حل شرعی پیدا کرد... ازدواج در هیچ جای دنیا به عنوان راه حلی برای مشکل سکس آقایان نیست. بلکه راهی برای داشتن یک رابطه روحی و جسمی همه جانبه و ارضا کننده دو نفر است... پائین آوردن سطح ازدواج در حد رابطه جنسی هم کاری است که فقط از آقایون علما بر می آید.

    نوشین، اصفهان

    توصيه شده توسط 4 نفر

     

    منتشر شده در: 22-Jun-2007 14:03 GMT

    ازدواج موقت واقعا خوب است. مخصوصا وقتيکه دختر حاج اقا طرف مقابل باشد. حيف از تمدن ايران که به اين روز افتاده و ما بايد برای چنين حرف مسخرهای نظر بدهيم.

    Mohsen، Portland

    توصيه شده توسط 4 نفر

     

    منتشر شده در: 22-Jun-2007 13:40 GMT

    در ازدواج موقت زن رسما بر باد تکیه میزند و هیچ گونه پشتوانه برای خود ندارد ،اصلا در اسلام این آخوندها هیچ خبری از قائل شدن احترام برای زن نیست که نسیت .

    حامد، مشهد

    توصيه شده توسط 2 نفر

     

    منتشر شده در: 22-Jun-2007 13:19 GMT

    اگر ما زنان از حق خود دفاع نكنيم ، مستوجب اهانت هاي بيشتر از اين بايد باشيم . به نظر شما دختر باكره بايد ازدواح موقت كند؟ آيا اين تصميم گيري مراجع ويا افرادي كه در رأس كار هستند به اين نكته پي نبرده اند كه چقدر بعد از چند ماه روسپي به اين مملكت اضافه مي شود ؟ اين كار نه تنها درمان نيست بلكه بدبختي هايي به بدبختي زنان نيز اضافه ميشود.

    شادي، تهران

    توصيه شده توسط 1 شخص

     

    منتشر شده در: 22-Jun-2007 12:37 GMT

    ازدواج موقت مقوله ای وارداتی است که نمی شود آنرا وارد فرهنگ ایرانی نمود . این 1450 سال گذشته هر چیزی که اسلام بدست آورد ناشی از فرهنگ علم و هنر غنی ایرانیان بوده . مطمئن باشید که در جامعه ایرانی قابل پذیرش نیست چون بندرت فرهنگ عربی وارد فرهنگ ایرانی شده است .

    خسرو، تهران

    توصيه شده توسط 4 نفر

     

    منتشر شده در: 22-Jun-2007 11:57 GMT

    کار به حايی کشيده که قشر ضيعف از دولت مردمي حمايت شوند با فعشا شکمشان را سير کنند چرا هنوز واقعيت را متوجه نمی شويد مگر فهم توکوله پشتی سر باز خارجی است بيايد پخش کند ملت ستم ديده مبارزه کند نه با درگيری صدمه ببيند با منطق وارامش انها ی مي داند به انهای که نميدانند با ارامش مثل پدر يا مادر با فرزند برخورد خوب دارد متوجه کند ضربلا مثل مازندرانی گاو باطناب مسيرش را عوض ميکنند انسان را با سخن گفتند ومنطق من روش خيلی را عوض کردم موفق شدم همه وظيفه داريم کشوررادرست کنيم

    علی، مين امريکا

    توصيه شده توسط 0 نفر

     

    منتشر شده در: 22-Jun-2007 11:45 GMT

    روی سخنم با کسانی است که با صیغه موافقند،مثال اگر شخصی سرماخورده باشد آسپرین داروی خوبی است ولی اگر زخم معده داشته باشد کشنده است،در جامعه ایران که فقر و بیکاری و تورم بیماری مردم است صیغه علاج کار که نیست هیچ جامعه را پست تر میکند،چرا؟ چون ارضا جنسی هدف میشود و نه قبول مسئولیت و ایجاد خانواده،ازدواج موقت در جامعه ای مثل ایران که هیچیک از قوانینش درست اجرا نمیشه فقط کاری میشود برای ارضا شهوت رانها،اگرچه روابط نامشروع معضلی است ولی بیشتر تقصیر اولیا مملکتی است که نتوانستند فرهنگ سازی کنند.

    عزالدین

    توصيه شده توسط 5 نفر

     

    منتشر شده در: 22-Jun-2007 11:23 GMT

    کسانیکه به ازدواج موقت میتازند متاسفانه از واقعیت ان بیخبرند و ابتدا چیزهایی را در ذهن خود ساخته و سپس ان را به بوته نقد میسپرند . آنانی هم که از ان دفاع می کنند یا تصویری صحیح از آن ندارند و یا اگر دارند اکثرا به بدترین شکل ممکن به دفاع از آن می پردازند.ازدواج موقت نوعی ارتباط بین زن و مرد است که قانونمند شده و حقوق طرفین در آن تعریف شده است .اگر کسی بخواهد عالمانه در این باره سخن بگوید و به نقد یا دفاع از ان پردازد باید احکام مدون را در این باره مطرح و انگاه برکرسی قضاوت نشیند

    اصفهان

    توصيه شده توسط 0 نفر

    منتشر شده در: 22-Jun-2007 11:14 GMT

    فرصتی است برای گذر از جامعه ی سنتی ايران ورسيدن به حداقل ازادی های شخصی که ايرانيان خود را از آن محروم کرده اند

    جمشيد

    توصيه شده توسط 0 نفر

     

    منتشر شده در: 22-Jun-2007 10:45 GMT

    به نظر من این یک عمل نا روا بوده و بین ازدواج موقت و زنا یک تفاوت دارد وآن اینکه در ازدواج موقت میخواهند غریضه جنسی هر دو طرف یعنی مرد وزن مطرح است و در زنا بعضآ انطور نیست ، و این کار ناپسند باعث بدنامی شیعیان می گردد
    اگر که آخوند های ایرانی ازدواج موقت را موجه میدانند پس چرا جوانان رابه جرم ارتکاب زنا به اشد مجازات یعنی اعدام سنگسار شدن محکوم میکنند؟

    سمیع فصیحی، تهران

    توصيه شده توسط 0 نفر

    منتشر شده در: 22-Jun-2007 10:02 GMT

    از مقوله ازدواج موقت میتوان به دو صورت استفاده برد1.همان موردی که بعضی انرا قانونی کردن روسپیگری میگویند به نظر من خود این حالت میتواند مفید باشد چرا که ما باید بپذیریم که به هر حال رو&